Στο κυνήγι της ολοκλήρωσης μιας, όσο το δυνατόν ταχύτερης,
αποκρατικοποίησης προσβλέπει το οικονομικό επιτελείο προκειμένου αφενός
να αλλάξει το κλίμα αντιμετώπισης της χώρας από αγορά και πιστωτές,
αφετέρου να δημιουργηθεί το κατάλληλο υπόβαθρο για τη μείωση της
γραφειοκρατίας και των χρόνιων στρεβλώσεων που καθυστερούν το πρόγραμμα.
Χαρακτηριστικό των εμποδίων που βραχυκυκλώνουν σήμερα την όλη διαδικασία είναι ότι ακόμη και για την ολοκλήρωση των έξι προχωρημένων αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ απαιτούνται 72 (!) υπογραφές αρμόδιων υπουργών που αφορούν σε συγκεκριμένες νομικές και τεχνικές ενέργειες του ελληνικού Δημοσίου. Ανάλογη απίστευτη γραφειοκρατία κρατά στα συρτάρια του Ταμείου την έναρξη των υπολοίπων, με αποτέλεσμα ακόμη και ο αναθεωρημένος στόχος για είσπραξη 3 δισ. ευρώ από τo πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων για το τρέχον έτος να θεωρείται σχεδόν ανέφικτος.
ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ
Μία από τις πλέον ώριμες αποκρατικοποιήσεις, στην οποία μάλιστα φαίνεται να συμφωνούν απόλυτα και τα τρία κόμματα που συμμετέχουν στην κυβέρνηση, είναι αυτή των κρατικών λαχείων, η ολοκλήρωση της οποίας «κολλά» στην υπογραφή απόφασης για την έγκριση του κανονισμού λειτουργίας της εταιρείας. Η αποκρατικοποίηση τρέχει από τον περασμένο Νοέμβριο, αφορά τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας και διαχείρισης των Κρατικών Λαχείων για περίοδο 12 ετών και ήδη τρεις μεγάλες κοινοπραξίες από τον χώρο των τυχερών παιχνιδιών δίνουν σκληρή μάχη μεταξύ τους, αλλά και με το ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να πάρουν την άδεια.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
Ανάλογης... παραδοξότητας παράδειγμα είναι και η αξιοποίηση του Ελληνικού, με τον σχετικό νόμο να ανακοινώνεται δύο, μόλις, ημέρες πριν από τη λήξη του διαγωνισμού! Και αυτό, τη στιγμή που το έργο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια που θα γεννούσε 9.000 θέσεις εργασίας και θα συνεισέφερε ετησίως 0,3% στο ΑΕΠ της χώρας.
Στον σωρό των εμποδίων που ορθώνονται μπροστά από το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων ήρθε να προστεθεί τελευταία και η βροχή προσφυγών από συνδικαλιστικούς φορείς εργαζομένων σε ΔΕΚΟ και ΟΤΑ προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, οι οποίοι ζητούν να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου στο ΤΑΙΠΕΔ. Οι φορείς υποστηρίζουν, ότι σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος (άρθρα 26 και 43) η αξιοποίηση και μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων των επιχειρήσεων του ευρύτερου Δημοσίου έπρεπε να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα και όχι με διυπουργική απόφαση όπως έγινε στην προκειμένη περίπτωση. Παράλληλα, υποστηρίζουν ότι παραβιάζεται και το άρθρο 106 του Συντάγματος, καθώς οι επίμαχες επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα έχουν ζωτική σημασία για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, όπως επίσης έχουν κύριο σκοπό την παροχή υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο. Η προσφυγή αυτή ενδέχεται να επηρεάσει γενικότερα την πορεία του προγράμματος, καθώς αφορά σε εταιρείες που περιλαμβάνονται σε αυτό, όπως ΟΛΠ, ΛΑΡΚΟ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΟΛΘ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ, Αγροτική Τράπεζα και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Ελλάδος.
Παρά τα προβλήματα αυτά, το νέο οικονομικό επιτελείο θα επιχειρήσει να τρέξει αποτελεσματικότερα το όλο πρόγραμμα, μειώνοντας τα γραφειοκρατικά εμπόδια και τις επικαλύψεις μεταξύ υπουργείων και δημόσιων φορέων, με βασικό στόχο την επίτευξη μιας, ή ακόμη και δύο, αποκρατικοποιήσεων πριν από την ολοκλήρωση των νέων διαπραγματεύσεων με την τρόικα.
Η ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΟΠΑΠ
Μετά τα κρατικά λαχεία, στη λίστα των πλέον ώριμων αποκρατικοποιήσεων προβάλλει η πώληση του ΟΠΑΠ, καθώς και στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται για επιχείρηση στρατηγικού χαρακτήρα και μπορεί εύκολα να συμφωνήσουν τόσο το ΠαΣοΚ όσο και η ΔΗΜΑΡ. Σημειώνεται ότι στο κείμενο συμφωνίας των τριών κομμάτων προβλέπεται «διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα και αξιοποίηση του θεσμού των συμβάσεων παραχώρησης για βασικές υποδομές».
Στα υπέρ της όλης προσπάθειες θα πρέπει να προστεθεί και η θετική άποψη της κοινής γνώμης, η οποία με βάση έρευνα της MRB, φαίνεται να τάσσεται υπέρ της επιτάχυνσης του προγράμματος. Συγκεκριμένα, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, το 81% του πληθυσμού θεωρεί ότι οι αποκρατικοποιήσεις θα βοηθήσουν την ανάπτυξη της χώρας, το 74% ότι οι ιδιώτες θα διαχειριστούν την περιουσία καλύτερα από το Δημόσιο, ενώ το 84% είναι βέβαιο ότι η αξιοποίηση θα φέρει επενδύσεις και θα προσθέσει θέσεις εργασίας.
Τα πεπραγμένα του ΤΑΙΠΕΔ
Με την ολοκλήρωση τεσσάρων αποκρατικοποιήσεων που απέφεραν έσοδα 1,8 δισ. ευρώ αποχωρεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο πρόεδρός του, καθηγητής Εργατικού Δικαίου κ. Ιωάννης Κουκιάδης. Με επιστολή του, στις 19 Ιουνίου 2012, προς τον υπηρεσιακό υπουργό Οικονομικών κ. Γεώργιο Ζαννιά, εξηγεί πως οι λόγοι της απόφασής του είναι καθαρά προσωπικοί, ενώ ταυτόχρονα εκφράζει τις ευχαριστίες του για την εμπιστοσύνη που έδειξε η πολιτεία προς τον ίδιο. Ο κ. Κουκιάδης άσκησε τα καθήκοντα του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ από την 29η Ιουλίου 2011, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, που αποτελεί, ως εκπρόσωπος του ελληνικού Δημοσίου, τον μοναδικό μέτοχο του Ταμείου.
Σημειώνεται ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Αύγουστο του 2011. Στο διάστημα των τελευταίων 10 μηνών υλοποιήθηκε ένα σημαντικό έργο νομικής και τεχνικής προετοιμασίας των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου για την αποκρατικοποίησή τους, ενώ μέχρι το τέλος του 2011 ολοκληρώθηκαν 4 αποκρατικοποιήσεις με συνολικά έσοδα 1,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,56 δισ. ευρώ σε μετρητά. Ταυτόχρονα, στην αγορά έχουν τοποθετηθεί 6 ακόμη αποκρατικοποιήσεις συνολικών αναμενόμενων προσόδων ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Σε στάδιο προχωρημένης προετοιμασίας βρίσκονται 9 αποκρατικοποιήσεις, με εκτιμώμενο ύψος προσόδων 2,5 δισ. ευρώ και θα ξεκινήσουν άμεσα, ενώ για 13 ακόμη αποκρατικοποιήσεις εξελίσσεται η προετοιμασία.
Συνολικά το ΤΑΙΠΕΔ χειρίζεται σήμερα 28 αποκρατικοποιήσεις. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή 82.000 δημόσιων ακινήτων από 35 διαφορετικούς δημόσιους φορείς, αναπτύχθηκε υποδομή για την παρακολούθησή τους, ενώ συνεχίζεται ο διεξοδικός νομικός και τεχνικός έλεγχος σε δεκάδες ακίνητα.
Είναι προφανές ότι για την αξιοποίηση της περιουσίας απαιτείται συνεχής συνεργασία με το ελληνικό Δημόσιο. Κατά 90% αφορά σε πώληση δικαιωμάτων γης και παραχώρηση υποδομών. Πέρα από τις εισπράξεις, η πραγματική αξία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων οφείλεται στις επενδύσεις που οι επενδυτές θα κάνουν μετά την απόκτηση των δικαιωμάτων, προκειμένου να αναπτύξουν είτε τη γη, είτε τις υποδομές που ανέλαβαν.
Το πρόγραμμα αποτελεί αυτή την περίοδο το μοναδικό μέσο προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων (FDI) προς τη χώρα. Η εφαρμογή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόσθετες επενδύσεις ύψους μεγαλύτερου των 25 δισ. ευρώ στην περίοδο μέχρι το 2020, που με τη σειρά τους θα αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως και θα προσθέσουν 150.000 νέες θέσεις εργασίας σε αυτήν την περίοδο.
Χαρακτηριστικό των εμποδίων που βραχυκυκλώνουν σήμερα την όλη διαδικασία είναι ότι ακόμη και για την ολοκλήρωση των έξι προχωρημένων αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη από το ΤΑΙΠΕΔ απαιτούνται 72 (!) υπογραφές αρμόδιων υπουργών που αφορούν σε συγκεκριμένες νομικές και τεχνικές ενέργειες του ελληνικού Δημοσίου. Ανάλογη απίστευτη γραφειοκρατία κρατά στα συρτάρια του Ταμείου την έναρξη των υπολοίπων, με αποτέλεσμα ακόμη και ο αναθεωρημένος στόχος για είσπραξη 3 δισ. ευρώ από τo πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων για το τρέχον έτος να θεωρείται σχεδόν ανέφικτος.
ΤΑ ΚΡΑΤΙΚΑ ΛΑΧΕΙΑ
Μία από τις πλέον ώριμες αποκρατικοποιήσεις, στην οποία μάλιστα φαίνεται να συμφωνούν απόλυτα και τα τρία κόμματα που συμμετέχουν στην κυβέρνηση, είναι αυτή των κρατικών λαχείων, η ολοκλήρωση της οποίας «κολλά» στην υπογραφή απόφασης για την έγκριση του κανονισμού λειτουργίας της εταιρείας. Η αποκρατικοποίηση τρέχει από τον περασμένο Νοέμβριο, αφορά τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας και διαχείρισης των Κρατικών Λαχείων για περίοδο 12 ετών και ήδη τρεις μεγάλες κοινοπραξίες από τον χώρο των τυχερών παιχνιδιών δίνουν σκληρή μάχη μεταξύ τους, αλλά και με το ελληνικό Δημόσιο, προκειμένου να πάρουν την άδεια.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
Ανάλογης... παραδοξότητας παράδειγμα είναι και η αξιοποίηση του Ελληνικού, με τον σχετικό νόμο να ανακοινώνεται δύο, μόλις, ημέρες πριν από τη λήξη του διαγωνισμού! Και αυτό, τη στιγμή που το έργο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα σχέδια που θα γεννούσε 9.000 θέσεις εργασίας και θα συνεισέφερε ετησίως 0,3% στο ΑΕΠ της χώρας.
Στον σωρό των εμποδίων που ορθώνονται μπροστά από το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων ήρθε να προστεθεί τελευταία και η βροχή προσφυγών από συνδικαλιστικούς φορείς εργαζομένων σε ΔΕΚΟ και ΟΤΑ προς το Συμβούλιο της Επικρατείας, οι οποίοι ζητούν να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου στο ΤΑΙΠΕΔ. Οι φορείς υποστηρίζουν, ότι σύμφωνα με τις επιταγές του Συντάγματος (άρθρα 26 και 43) η αξιοποίηση και μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων των επιχειρήσεων του ευρύτερου Δημοσίου έπρεπε να γίνει με Προεδρικό Διάταγμα και όχι με διυπουργική απόφαση όπως έγινε στην προκειμένη περίπτωση. Παράλληλα, υποστηρίζουν ότι παραβιάζεται και το άρθρο 106 του Συντάγματος, καθώς οι επίμαχες επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα έχουν ζωτική σημασία για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, όπως επίσης έχουν κύριο σκοπό την παροχή υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο. Η προσφυγή αυτή ενδέχεται να επηρεάσει γενικότερα την πορεία του προγράμματος, καθώς αφορά σε εταιρείες που περιλαμβάνονται σε αυτό, όπως ΟΛΠ, ΛΑΡΚΟ, ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΠΑ, ΟΛΘ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ, Αγροτική Τράπεζα και Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Ελλάδος.
Παρά τα προβλήματα αυτά, το νέο οικονομικό επιτελείο θα επιχειρήσει να τρέξει αποτελεσματικότερα το όλο πρόγραμμα, μειώνοντας τα γραφειοκρατικά εμπόδια και τις επικαλύψεις μεταξύ υπουργείων και δημόσιων φορέων, με βασικό στόχο την επίτευξη μιας, ή ακόμη και δύο, αποκρατικοποιήσεων πριν από την ολοκλήρωση των νέων διαπραγματεύσεων με την τρόικα.
Η ΠΩΛΗΣΗ ΤΟΥ ΟΠΑΠ
Μετά τα κρατικά λαχεία, στη λίστα των πλέον ώριμων αποκρατικοποιήσεων προβάλλει η πώληση του ΟΠΑΠ, καθώς και στην περίπτωση αυτή δεν πρόκειται για επιχείρηση στρατηγικού χαρακτήρα και μπορεί εύκολα να συμφωνήσουν τόσο το ΠαΣοΚ όσο και η ΔΗΜΑΡ. Σημειώνεται ότι στο κείμενο συμφωνίας των τριών κομμάτων προβλέπεται «διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα και αξιοποίηση του θεσμού των συμβάσεων παραχώρησης για βασικές υποδομές».
Στα υπέρ της όλης προσπάθειες θα πρέπει να προστεθεί και η θετική άποψη της κοινής γνώμης, η οποία με βάση έρευνα της MRB, φαίνεται να τάσσεται υπέρ της επιτάχυνσης του προγράμματος. Συγκεκριμένα, με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, το 81% του πληθυσμού θεωρεί ότι οι αποκρατικοποιήσεις θα βοηθήσουν την ανάπτυξη της χώρας, το 74% ότι οι ιδιώτες θα διαχειριστούν την περιουσία καλύτερα από το Δημόσιο, ενώ το 84% είναι βέβαιο ότι η αξιοποίηση θα φέρει επενδύσεις και θα προσθέσει θέσεις εργασίας.
Τα πεπραγμένα του ΤΑΙΠΕΔ
Με την ολοκλήρωση τεσσάρων αποκρατικοποιήσεων που απέφεραν έσοδα 1,8 δισ. ευρώ αποχωρεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο πρόεδρός του, καθηγητής Εργατικού Δικαίου κ. Ιωάννης Κουκιάδης. Με επιστολή του, στις 19 Ιουνίου 2012, προς τον υπηρεσιακό υπουργό Οικονομικών κ. Γεώργιο Ζαννιά, εξηγεί πως οι λόγοι της απόφασής του είναι καθαρά προσωπικοί, ενώ ταυτόχρονα εκφράζει τις ευχαριστίες του για την εμπιστοσύνη που έδειξε η πολιτεία προς τον ίδιο. Ο κ. Κουκιάδης άσκησε τα καθήκοντα του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ από την 29η Ιουλίου 2011, με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, που αποτελεί, ως εκπρόσωπος του ελληνικού Δημοσίου, τον μοναδικό μέτοχο του Ταμείου.
Σημειώνεται ότι το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Αύγουστο του 2011. Στο διάστημα των τελευταίων 10 μηνών υλοποιήθηκε ένα σημαντικό έργο νομικής και τεχνικής προετοιμασίας των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου για την αποκρατικοποίησή τους, ενώ μέχρι το τέλος του 2011 ολοκληρώθηκαν 4 αποκρατικοποιήσεις με συνολικά έσοδα 1,8 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,56 δισ. ευρώ σε μετρητά. Ταυτόχρονα, στην αγορά έχουν τοποθετηθεί 6 ακόμη αποκρατικοποιήσεις συνολικών αναμενόμενων προσόδων ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Σε στάδιο προχωρημένης προετοιμασίας βρίσκονται 9 αποκρατικοποιήσεις, με εκτιμώμενο ύψος προσόδων 2,5 δισ. ευρώ και θα ξεκινήσουν άμεσα, ενώ για 13 ακόμη αποκρατικοποιήσεις εξελίσσεται η προετοιμασία.
Συνολικά το ΤΑΙΠΕΔ χειρίζεται σήμερα 28 αποκρατικοποιήσεις. Επιπλέον, έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή 82.000 δημόσιων ακινήτων από 35 διαφορετικούς δημόσιους φορείς, αναπτύχθηκε υποδομή για την παρακολούθησή τους, ενώ συνεχίζεται ο διεξοδικός νομικός και τεχνικός έλεγχος σε δεκάδες ακίνητα.
Είναι προφανές ότι για την αξιοποίηση της περιουσίας απαιτείται συνεχής συνεργασία με το ελληνικό Δημόσιο. Κατά 90% αφορά σε πώληση δικαιωμάτων γης και παραχώρηση υποδομών. Πέρα από τις εισπράξεις, η πραγματική αξία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων οφείλεται στις επενδύσεις που οι επενδυτές θα κάνουν μετά την απόκτηση των δικαιωμάτων, προκειμένου να αναπτύξουν είτε τη γη, είτε τις υποδομές που ανέλαβαν.
Το πρόγραμμα αποτελεί αυτή την περίοδο το μοναδικό μέσο προσέλκυσης ξένων άμεσων επενδύσεων (FDI) προς τη χώρα. Η εφαρμογή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόσθετες επενδύσεις ύψους μεγαλύτερου των 25 δισ. ευρώ στην περίοδο μέχρι το 2020, που με τη σειρά τους θα αυξήσουν το ΑΕΠ κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες ετησίως και θα προσθέσουν 150.000 νέες θέσεις εργασίας σε αυτήν την περίοδο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου