Κυριακή 3 Μαρτίου 2013

Τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ να προλάβει για Λάρκο και όχι μόνο



Τρέχουν και δε φτάνουν στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), καθώς μέχρι το τέλος Μαρτίου πρέπει να έχουν βγάλει στον αέρα εννέα μεγάλους διαγωνισμούς. Μέχρι στιγμής έχουν προκηρύξει μόνο έναν (την ΕΥΑΘ) από τους κρίσιμους διαγωνισμούς που προβλέπονται για το πρώτο τρίμηνο στο μνημόνιο και αφορούν τον ΟΔΙΕ, τη ΛΑΡΚΟ, τα ΕΛΤΑ, την ΕΛΒΟ, την ΕΑΣ, τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, τα περιφερειακά αεροδρόμια και τα μικρά λιμάνια- μαρίνες. 
Αν πιστέψουμε το μνημόνιο, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ πρέπει τον επόμενο μήνα να βγάζει δύο διαγωνισμούς την εβδομάδα για να είναι εντός του συμφωνηθέντος χρονοδιαγράμματος. Την ίδια στιγμή, εκκρεμούν νομοθετικές ρυθμίσεις οι οποίες εξαγγέλλονται κάθε εβδομάδα... 





αλλά δεν προωθούνται στη Βουλή. Πρόκειται για εκκρεμότητες που ξεκινούν από τη μετατροπή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε ανεξάρτητη αρχή αεροδρομίων και φτάνουν μέχρι την εκκαθάριση της ΛΑΡΚΟκαι τον ΟΔΙΕ. 

Για τον τελευταίο σήμερα ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία. Κάποιες από τις ρυθμίσεις αποδεικνύονται περισσότερο δύσκολες απ' ό,τι υπολόγιζαν στην κυβέρνηση και στο ΤΑΙΠΕΔ, όπως δείχνουν οι μεγάλες καθυστερήσεις με τη ΛΑΡΚΟ, οι οποίες οδήγησαν προ ημερών τη διοίκηση του Ταμείου να παρατείνει για έναν ακόμα χρόνο τις συμβάσεις των συμβούλων HSBC και PriceWaterhouseCoopers (PwC), που είχαν προσληφθεί από τον Σεπτέμβριο του 2011, κόβοντας το μηνιαίο τίμημα στο μισό. Η HSBC θα λαμβάνει 15.000 ευρώ τον μήνα (από 30.000 μέχρι σήμερα) και η PwC 10.000 ευρώ (από 20.000). 
Οι νέες συμβάσεις δεν αλλάζουν το μπόνους επιτυχίας για τους δύο συμβούλους, οι οποίοι θα πάρουν συνολικά 1,85 εκατ. ευρώ σε περίπτωση όπου ολοκληρωθεί αισίως ο διαγωνισμός για τη ΛΑΡΚΟ. Προς το παρόν, εκκρεμούν σημαντικές αποφάσεις όπως το τι θα γίνει με τα δάνεια των τραπεζών και ενδεχόμενες εξασφαλίσεις τους. 

Το σίριαλ με τα λιμάνια. 

Η ΛΑΡΚΟ δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, αφού εκτός χρονοδιαγράμματος βρίσκεται και στο σχέδιο για την παραχώρηση των λιμανιών για το οποίο ασχολούνται έξι- επτά σύμβουλοι του ταμείου. Είχε εξαγγελθεί πως θα παρουσιαστεί στην κυβέρνηση μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου, αλλά τώρα πάει για τον Μάρτιο. Γι' αυτό και αρκετοί αναρωτιούνται αν το Ταμείο θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει κάποιον διαγωνισμό μέσα στον μήνα. 
Για τις 48 μαρίνες, όπως είχε γράψει το Euro2day, προωθούνται εννέα ξεχωριστοί διαγωνισμοί. Για τα λιμάνια, όμως, υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες. Πώς θα «πακεταριστούν» τα λιμάνια της Αττικής (Λαύριο και Ελευσίνα); Θα γίνουν συμβάσεις παραχώρησης δραστηριοτήτων (π.χ. του τερματικού επιβατών) ή συμβάσεις παραχώρησης ολόκληρων λιμένων; Χθες κάποιοι περίμεναν συνάντηση του ΤΑΙΠΕΔ με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, αλλά σχέδιο για τα λιμάνια δεν παρουσιάστηκε. Για να μην εκτεθεί περισσότερο, η διοίκηση του Ταμείου εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία υποστηρίζει πως εξετάζει δύο εναλλακτικές περιπτώσεις. Είτε την παραχώρηση των επιμέρους δραστηριοτήτων του λιμένα με συμβάσεις που θα εξασφαλίζουν την πραγματοποίηση επενδύσεων και την παροχή υψηλού επίπεδου υπηρεσιών, είτε την ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένα (Master Concession), μέσω πώλησης πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Α.Ε. και παράλληλη επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης του λιμένα μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και Α.Ε., προκειμένου να εναρμονιστεί με τις σύγχρονες διεθνείς πρακτικές και να εξασφαλιστούν επενδύσεις και υψηλά επίπεδα υπηρεσιών. Στο ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν πως η μορφή αξιοποίησης που θα εφαρμοστεί σε κάθε λιμάνι θα είναι συνάρτηση της συνολικής στρατηγικής αξιοποίησης, του επιδιωκόμενου βαθμού ανταγωνιστικότητας και του επενδυτικού ενδιαφέροντος που θα εκδηλωθεί γι' αυτό. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία θα αφορά παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των χώρων ζώνης λιμένα, ενώ η κυριότητα αυτών διατηρείται από το ελληνικό δημόσιο. Το Ταμείο ελέγχει ήδη το 74,14% του ΟΛΠ και το 74,27% του ΟΛΘ, ενώ με απόφαση της διυπουργικής επιτροπής αποκρατικοποιήσεων τον Νοέμβριο του 2012 μεταβιβάστηκαν δέκα οργανισμοί λιμένων που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας (Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας). Στην οδό Κολοκοτρώνη υπενθυμίζουν πως εκκρεμούν και κάποιες από τις νομοθετικές ρυθμίσεις για να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί οι οποίοι προγραμματίζονται για το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Τα «σαπάκια» της άμυνας και η μάχη για το «Ψηφιακό Μέρισμα» Άγνωστος είναι και ο βαθμός προετοιμασίας του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και της Εταιρείας Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) που δεν θα είναι και τόσο εύκολη. Πιο προχωρημένη είναι η διαδικασία για τον ΟΔΙΕ, ενώ δύσκολα θα ξεκινήσει διαγωνισμός για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού όταν παραμένει σε εκκρεμότητα η τύχη των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων (Ιονία Οδός, Άξονας Κεντρικής Ελλάδος, Μαλιακός - Κλειδί και Κόρινθος- Πάτρα). Στο δεύτερο τρίμηνο υποτίθεται πως πρέπει να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΛΠ- ΟΛΘ και ΕΥΔΑΠ. 
Για το τρίτο τρίμηνο του έτους έχουν μείνει οι διαγωνισμοί για την πώληση ποσοστού της ΔΕΗ (κυκλοφορούν ήδη διάφορα μοντέλα) και για τη σύμβαση παραχώρησης του κοιτάσματος φυσικού αερίου νοτίως της Καβάλας. Για το τέταρτο τρίμηνο, το καυτό θέμα της πώλησης δικαιωμάτων χρήσης ψηφιακών συχνοτήτων σε εταιρείες τηλεπικοινωνιών και τηλεοπτικούς σταθμούς. Το ζήτημα του Ψηφιακού Μερίσματος έχει περάσει στα ψιλά, ενώ είναι γνωστό πως η σταδιακή μετάβαση του τηλεοπτικού σήματος από αναλογικό σε ψηφιακό θα απελευθερώσει ένα σημαντικό εύρος του φάσματος ραδιοσυχνοτήτων το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για νέες υπηρεσίες τηλεοπτικών μεταδόσεων (π.χ. Επίγεια Ψηφιακή Τηλεόραση - DTT) ή ασύρματων επικοινωνιών. Το ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης και την ΕΕΤΤ, θα παραχωρήσει δικαιώματα χρήσης στις ζώνες ΙV και V των UHF, που περιλαμβάνουν και την περιοχή 790-862 MHz που αποτελεί το Ψηφιακό Μέρισμα, αλλά και την περιοχή 2.500-2.690 Mhz. 


Φώτης Κόλλιας


Απο: Εuro2day.gr






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΛΑΡΚΙΚΑ ΝΕΑ - Οι ειδήσεις σε τίτλους