Ρεπορτάζ : Δήμητρα Μανιφάβα
(από την Καθημερινή)
Η αναζήτηση διεξόδου των ελληνικών επιχειρήσεων στις ξένες αγορές, καθώς η εγχώρια ζήτηση διαρκώς συρρικνώνεται, και η άνοδος των διεθνών τιμών σειράς πρώτων υλών, όπως των μεταλλευμάτων, βρίσκονται πίσω από τη θεαματική αύξηση των...
ελληνικών εξαγωγών το 2010 σε σχέση με το 2009. Σημαντικό ρόλο, εξάλλου, στις εξαγωγές -εκτός χωρών Ευρωζώνης-έχει διαδραματίσει και η υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου. Παρά την αξιοσημείωτη ανάκαμψη το 2010 σε σχέση με το 2009 -αύξηση κατά 7,1% το διάστημα ΙανουαρίουΝοεμβρίου 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009-οι ελληνικές εξαγωγές εξακολουθούν να βρίσκονται σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά της περιόδου προ του 2008.
Το στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πέρα από τα ποσοτικά χαρακτηριστικά είναι η αλλαγή του εξαγωγικού προτύπου, καθώς πλέον τα βιομηχανικά προϊόντα αντιπροσωπεύουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών εξαγωγών έναντι των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα, όπως επισήμανε χθες και η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη. «Το τελευταίο διάστημα πολύ αξιόλογες εταιρείες στους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων αλλά και της παραγωγής προϊόντων τεχνολογίας στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις αγορές του εξωτερικού στις οποίες πλέον φτάνουν να κάνουν ακόμη και το 80% του συνολικού τζίρου τους», τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) κ. Αλέξανδρος Χολέβας.
Το παραπάνω προκύπτει, άλλωστε, από τα στοιχεία τόσο για την πορεία των εξαγωγών τον Νοέμβριο του 2010, όσο και για το 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2010. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΣΕ τον Νοέμβριο την πρώτη θέση στις εξαγωγές κατέλαβαν τα βιομηχανικά είδη. Η αξία των εξαγωγών βιομηχανικών ειδών ανήλθε σε 342,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 46,1% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα τρόφιμα με εξαγωγές συνολικής αξίας 262 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 29,5% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009. Ωστόσο, η κατηγορία των τροφίμων «απειλείται» από την κατηγορία των μηχανημάτων (μηχανολογικός, ηλεκτρολογικός και βιομηχανικός εξοπλισμός) καθώς η αξία τους σε εξαγωγές έφτασε τον Νοέμβριο τα 259, 2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 73,7% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009.
(από την Καθημερινή)
Η αναζήτηση διεξόδου των ελληνικών επιχειρήσεων στις ξένες αγορές, καθώς η εγχώρια ζήτηση διαρκώς συρρικνώνεται, και η άνοδος των διεθνών τιμών σειράς πρώτων υλών, όπως των μεταλλευμάτων, βρίσκονται πίσω από τη θεαματική αύξηση των...
ελληνικών εξαγωγών το 2010 σε σχέση με το 2009. Σημαντικό ρόλο, εξάλλου, στις εξαγωγές -εκτός χωρών Ευρωζώνης-έχει διαδραματίσει και η υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου. Παρά την αξιοσημείωτη ανάκαμψη το 2010 σε σχέση με το 2009 -αύξηση κατά 7,1% το διάστημα ΙανουαρίουΝοεμβρίου 2010 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009-οι ελληνικές εξαγωγές εξακολουθούν να βρίσκονται σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά της περιόδου προ του 2008.
Το στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πέρα από τα ποσοτικά χαρακτηριστικά είναι η αλλαγή του εξαγωγικού προτύπου, καθώς πλέον τα βιομηχανικά προϊόντα αντιπροσωπεύουν πολύ μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών εξαγωγών έναντι των προϊόντων του πρωτογενούς τομέα, όπως επισήμανε χθες και η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη. «Το τελευταίο διάστημα πολύ αξιόλογες εταιρείες στους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων αλλά και της παραγωγής προϊόντων τεχνολογίας στρέφονται ολοένα και περισσότερο στις αγορές του εξωτερικού στις οποίες πλέον φτάνουν να κάνουν ακόμη και το 80% του συνολικού τζίρου τους», τονίζει μιλώντας στην «Κ» ο πρόεδρος του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) κ. Αλέξανδρος Χολέβας.
Το παραπάνω προκύπτει, άλλωστε, από τα στοιχεία τόσο για την πορεία των εξαγωγών τον Νοέμβριο του 2010, όσο και για το 11μηνο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2010. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΣΕ τον Νοέμβριο την πρώτη θέση στις εξαγωγές κατέλαβαν τα βιομηχανικά είδη. Η αξία των εξαγωγών βιομηχανικών ειδών ανήλθε σε 342,4 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 46,1% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα τρόφιμα με εξαγωγές συνολικής αξίας 262 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 29,5% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009. Ωστόσο, η κατηγορία των τροφίμων «απειλείται» από την κατηγορία των μηχανημάτων (μηχανολογικός, ηλεκτρολογικός και βιομηχανικός εξοπλισμός) καθώς η αξία τους σε εξαγωγές έφτασε τον Νοέμβριο τα 259, 2 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 73,7% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009.
Ανάλογα συμπεράσματα προκύπτουν και για τις εξαγωγές κατά την περίοδο
Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2010. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΠΕ οι εξαγωγές
δομικών προϊόντων αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό στο σύνολο των
εξαγωγών (22,1%). Η αξία τους ανήλθε σε 3.172 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας
αύξηση 16,2% σε σχέση με το αντίστοιχο 11μηνο του 2009.
Τα κυριότερα
εξαγόμενα προϊόντα είναι τα προϊόντα αργιλίου (αύξηση 38,4%), τα
προϊόντα χαλκού (αύξηση 75%) και οι ράβδοι σιδήρου ή χάλυβα (αύξηση
36,5%). Θα πρέπει να σημειωθεί, πάντως, ότι καθοριστικά στην αύξηση της
αξίας των εξαγωγών των προαναφερθέντων προϊόντων έχει διαδραματίσει η
άνοδος των διεθνών τιμών τους (ειδικά του αλουμινίου και του χαλκού) οι
οποίες τους τελευταίους μήνες σημειώνουν αλλεπάλληλα ρεκόρ.
Κατά 21,6% συμμετείχαν στο σύνολο οι εξαγωγές τροφίμων και ποτών το
11μηνο του 2010 με την αξία τους να ανέρχεται σε 3.096,4 εκατ. ευρώ,
αυξημένη κατά 4,6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009.
Κύριος πελάτης των ελληνικών προϊόντων παραμένει η Γερμανία. Στο εξεταζόμενο 11μηνο η αξία των εξαγωγών προς τη Γερμανία ανήλθε σε 1,62 δισ. ευρώ αντιπροσωπεύοντας το 11,3% του συνόλου. Ακολουθεί η Ιταλία με μερίδιο 10,9% και 1,56 δισ. ευρώ και η Κύπρος με μερίδιο 7,2% και 1,04 δισ. ευρώ. Αν και παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση οι εξαγωγές προς την Τουρκία και προς τη Ρωσία (κατά 40,4% και 36,3% αντιστοίχως το 2010 σε σχέση με το 2009). Η Τουρκία αποτελεί τον 6ο μεγαλύτερο πελάτη των ελληνικών προϊόντων και η Ρωσία τον 14ο.
Κύριος πελάτης των ελληνικών προϊόντων παραμένει η Γερμανία. Στο εξεταζόμενο 11μηνο η αξία των εξαγωγών προς τη Γερμανία ανήλθε σε 1,62 δισ. ευρώ αντιπροσωπεύοντας το 11,3% του συνόλου. Ακολουθεί η Ιταλία με μερίδιο 10,9% και 1,56 δισ. ευρώ και η Κύπρος με μερίδιο 7,2% και 1,04 δισ. ευρώ. Αν και παραμένουν σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, παρουσιάζουν αξιοσημείωτη αύξηση οι εξαγωγές προς την Τουρκία και προς τη Ρωσία (κατά 40,4% και 36,3% αντιστοίχως το 2010 σε σχέση με το 2009). Η Τουρκία αποτελεί τον 6ο μεγαλύτερο πελάτη των ελληνικών προϊόντων και η Ρωσία τον 14ο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου