Της Αρτας το γιοφύρι θυμίζει το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της
χώρας, καθώς εκτός από τις αστοχίες των προηγούμενων κυβερνήσεων και την
μειωμένη άντληση εσόδων σε σχέση με τους αρχικούς στόχους που είχαν
τεθεί, οι αντικρουόμενες απόψεις υπουργών και στελεχών της νέας
κυβέρνησης σε σχέση με την πολιτική που θα ακολουθηθεί στον συγκεκριμένο
τομέα θόλωσαν ακόμη περισσότερο τα νερά.
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι...
να μην μπορεί να προσδιορισθεί το ύψος των εσόδων αλλά και ο χρόνος πραγματοποίησής τους, καθώς δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί τι ακριβώς θα πουληθεί και πότε.
Εξέλιξη που έχει προβληματίσει ιδιαίτερα και τους δανειστές μας, οι οποίοι αναμένουν ένα ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα και πλάνο για να μπορέσουν να πάνε ένα βήμα παρακάτω την συνολική προσπάθεια αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, κάτι που όπως διαπιστώσαμε αποδέχθηκε η ελληνική κυβέρνηση μετά το Eurogroup της περασμένης Δευτέρας.
Εκτός όμως από την αλλαγή στρατηγικής του ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχουν και αστάθμητοι παράγοντες που δυσχεραίνουν περαιτέρω την όποια προσπάθεια εξασφάλισης «ζεστού ρευστού» και δεν είναι άλλοι από τις δικαστικές αποφάσεις που λαμβάνονται κατά των σχεδίων ιδιωτικοποίησης, όπως αυτή του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
Μιας αποκρατικοποίησης που μεταφράζεται σε προσωρινή απώλεια ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία μπορεί και να γίνει… μόνιμη αν και εφόσον το ΣτΕ δεν αποδεχτεί το νέο σχέδιο των αραβικών και τουρκικών κεφαλαίων που επιχειρούν να αγοράσουν τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
ΗΠΙΟΤΕΡΗ ΔΟΜΗΣΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες του moneypro η νέα πρόταση που αναμένεται εντός των ημερών προβλέπει ηπιότερη δόμηση λιγότερων από 100 κατοικιών που προέβλεπε το σχέδιο που απορρίφτηκε από το ΣτΕ και κατά πάσα πιθανότητα με πολύ χαμηλότερους συντελεστές κάλυψης και ύψους.
Αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμα εάν θα υπάρξουν αλλαγές στη σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίου του αγοραστή όπου συνυπάρχουν ως γνωστόν μεταξύ άλλων με 33,75% η τουρκική Dogus και με μικρότερα ποσοστά o κρατικός επενδυτικός βραχίονας του Αμπού Ντάμπι και το κρατικό ασφαλιστικό ταμείο του Κουβέιτ. Κάποιες πληροφορίες θέλουν να υπάρχει «δεξαμενή» επενδυτών σε περίπτωση που κάποιοι εξ αυτών αποφασίσουν να αποχωρήσουν.
Εκτός από τον Αστέρα, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να διαχειριστεί άμεσα δύο ακόμη καυτές πατάτες.
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό, η αξία των οποίων μεταφράζεται σε έσοδα πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία είναι έτοιμα να μπουν στα δημόσια ταμεία αν και εφόσον γίνουν αποδεκτές οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των Γερμανών της Fraport για τα αεροδρόμια και της Lamda Development που ηγείται του σχήματος για το ελληνικό.
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ. Ως γνωστόν το ελληνικό δημόσιο κατέχει σημαντικά ποσοστά σε εισηγμένες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν βρεθεί αρκετές φορές στη λίστα προς πώληση. Αν αύριο το πρωί η κυβέρνηση πούλαγε ποσοστά που κατέχει, με βάση τις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις που διαμορφώθηκαν στο ταμπλό την περασμένη εβδομάδα, το ποσό που θα εισέπραττε θα ανέρχονταν σε περίπου δύο δισεκατομμύρια ευρώ.
Χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες της κάθε επιχείρησης, απλά λαμβάνοντας υπόψη την πώληση του ΟΠΑΠ, ο οποίος πουλήθηκε και χαμηλότερα από την χρηματιστηριακή του αξία.
Όμως οι περισσότερες από αυτές κατέχουν και εκμεταλλεύονται σημαντικά δίκτυα υποδομής όπως αυτά της ενέργειας, μέσω ΔΕΗ, των κεντρικών Λιμανιών της χώρας, του Πειραιά-ΟΛΠ και Θεσσαλονίκης -ΟΛΘ, των δικτύων Υδρευσης σε πρωτεύουσα- ΕΥΔΑΠ- και συμπρωτεύουσα-ΕΥΑΠΣ και ασφαλώς το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ.
Επιχειρήσεις δηλαδή που διαθέτουν ανεκτίμητης αξίας περιουσία και παρά την κρίση, φιγουράρουν σε υψηλές θέσεις της λίστας με τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας. Στον πίνακα που δημοσιεύεται σε διπλανές στήλες θα διαπιστώσετε πόσο θα εισέπραττε το Δημόσιο αν πούλαγε αύριο το πρωί τα ποσοστά που κατέχει στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις με βάση τις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις
Ο στόχος που δεν επιτεύχθηκε ποτέ
Η πρώτη φορά που ακούσαμε για μαζική πώληση κρατικής περιουσίας, κινητής και ακίνητης, ήταν το 2011, όταν η ίδια η τρόικα σε συνέντευξη τύπου ποσοστικοποίησε τα έσοδα για την περίοδο 2011-2015 στα επίπεδα των 50 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων εισπράχθηκαν μέχρι σήμερα μόλις τα 3 δισ. ευρώ!
Μάλιστα, για το σκοπό αυτό ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2011 το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να συγκεντρώσει το σύνολο των προς πώληση assets και να επισπεύσει τις διαδικασίες, έτσι ώστε τα έσοδα να αξιοποιηθούν για την αποπληρωμή του δυσβάσταχτου ελληνικού χρέους.
Ωστόσο ο συγκεκριμένος στόχος, όπως διαπιστώσαμε, δεν επιτεύχθηκε ποτέ, ενώ την ίδια ώρα, λόγω των αστοχιών, οι διοικήσεις του Ταμείου άλλαζαν σαν τα πουκάμισα. Επί υπουργίας Γιάννη Στουρνάρα, αναθεωρήθηκε ο στόχος των εσόδων στα 9,8 δισεκατομμύρια ευρώ, επιμερίζοντας τα σε 2,5 δις ευρώ το 2013, 2,3 δις το 2014, 1,1 δις το 2015 και 3,4 δισεκατομμύρια το 2016.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
να μην μπορεί να προσδιορισθεί το ύψος των εσόδων αλλά και ο χρόνος πραγματοποίησής τους, καθώς δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί τι ακριβώς θα πουληθεί και πότε.
Εξέλιξη που έχει προβληματίσει ιδιαίτερα και τους δανειστές μας, οι οποίοι αναμένουν ένα ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα και πλάνο για να μπορέσουν να πάνε ένα βήμα παρακάτω την συνολική προσπάθεια αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας, κάτι που όπως διαπιστώσαμε αποδέχθηκε η ελληνική κυβέρνηση μετά το Eurogroup της περασμένης Δευτέρας.
Εκτός όμως από την αλλαγή στρατηγικής του ΣΥΡΙΖΑ, υπάρχουν και αστάθμητοι παράγοντες που δυσχεραίνουν περαιτέρω την όποια προσπάθεια εξασφάλισης «ζεστού ρευστού» και δεν είναι άλλοι από τις δικαστικές αποφάσεις που λαμβάνονται κατά των σχεδίων ιδιωτικοποίησης, όπως αυτή του Συμβουλίου της Επικρατείας για τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
Μιας αποκρατικοποίησης που μεταφράζεται σε προσωρινή απώλεια ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία μπορεί και να γίνει… μόνιμη αν και εφόσον το ΣτΕ δεν αποδεχτεί το νέο σχέδιο των αραβικών και τουρκικών κεφαλαίων που επιχειρούν να αγοράσουν τον Αστέρα Βουλιαγμένης.
ΗΠΙΟΤΕΡΗ ΔΟΜΗΣΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες του moneypro η νέα πρόταση που αναμένεται εντός των ημερών προβλέπει ηπιότερη δόμηση λιγότερων από 100 κατοικιών που προέβλεπε το σχέδιο που απορρίφτηκε από το ΣτΕ και κατά πάσα πιθανότητα με πολύ χαμηλότερους συντελεστές κάλυψης και ύψους.
Αδιευκρίνιστο παραμένει ακόμα εάν θα υπάρξουν αλλαγές στη σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίου του αγοραστή όπου συνυπάρχουν ως γνωστόν μεταξύ άλλων με 33,75% η τουρκική Dogus και με μικρότερα ποσοστά o κρατικός επενδυτικός βραχίονας του Αμπού Ντάμπι και το κρατικό ασφαλιστικό ταμείο του Κουβέιτ. Κάποιες πληροφορίες θέλουν να υπάρχει «δεξαμενή» επενδυτών σε περίπτωση που κάποιοι εξ αυτών αποφασίσουν να αποχωρήσουν.
Εκτός από τον Αστέρα, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να διαχειριστεί άμεσα δύο ακόμη καυτές πατάτες.
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό, η αξία των οποίων μεταφράζεται σε έσοδα πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ τα οποία είναι έτοιμα να μπουν στα δημόσια ταμεία αν και εφόσον γίνουν αποδεκτές οι συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και των Γερμανών της Fraport για τα αεροδρόμια και της Lamda Development που ηγείται του σχήματος για το ελληνικό.
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ. Ως γνωστόν το ελληνικό δημόσιο κατέχει σημαντικά ποσοστά σε εισηγμένες επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν βρεθεί αρκετές φορές στη λίστα προς πώληση. Αν αύριο το πρωί η κυβέρνηση πούλαγε ποσοστά που κατέχει, με βάση τις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις που διαμορφώθηκαν στο ταμπλό την περασμένη εβδομάδα, το ποσό που θα εισέπραττε θα ανέρχονταν σε περίπου δύο δισεκατομμύρια ευρώ.
Χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες της κάθε επιχείρησης, απλά λαμβάνοντας υπόψη την πώληση του ΟΠΑΠ, ο οποίος πουλήθηκε και χαμηλότερα από την χρηματιστηριακή του αξία.
Όμως οι περισσότερες από αυτές κατέχουν και εκμεταλλεύονται σημαντικά δίκτυα υποδομής όπως αυτά της ενέργειας, μέσω ΔΕΗ, των κεντρικών Λιμανιών της χώρας, του Πειραιά-ΟΛΠ και Θεσσαλονίκης -ΟΛΘ, των δικτύων Υδρευσης σε πρωτεύουσα- ΕΥΔΑΠ- και συμπρωτεύουσα-ΕΥΑΠΣ και ασφαλώς το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ.
Επιχειρήσεις δηλαδή που διαθέτουν ανεκτίμητης αξίας περιουσία και παρά την κρίση, φιγουράρουν σε υψηλές θέσεις της λίστας με τις πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις της χώρας. Στον πίνακα που δημοσιεύεται σε διπλανές στήλες θα διαπιστώσετε πόσο θα εισέπραττε το Δημόσιο αν πούλαγε αύριο το πρωί τα ποσοστά που κατέχει στις συγκεκριμένες επιχειρήσεις με βάση τις χρηματιστηριακές αποτιμήσεις
Ο στόχος που δεν επιτεύχθηκε ποτέ
Η πρώτη φορά που ακούσαμε για μαζική πώληση κρατικής περιουσίας, κινητής και ακίνητης, ήταν το 2011, όταν η ίδια η τρόικα σε συνέντευξη τύπου ποσοστικοποίησε τα έσοδα για την περίοδο 2011-2015 στα επίπεδα των 50 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων εισπράχθηκαν μέχρι σήμερα μόλις τα 3 δισ. ευρώ!
Μάλιστα, για το σκοπό αυτό ιδρύθηκε τον Ιούλιο του 2011 το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκειμένου να συγκεντρώσει το σύνολο των προς πώληση assets και να επισπεύσει τις διαδικασίες, έτσι ώστε τα έσοδα να αξιοποιηθούν για την αποπληρωμή του δυσβάσταχτου ελληνικού χρέους.
Ωστόσο ο συγκεκριμένος στόχος, όπως διαπιστώσαμε, δεν επιτεύχθηκε ποτέ, ενώ την ίδια ώρα, λόγω των αστοχιών, οι διοικήσεις του Ταμείου άλλαζαν σαν τα πουκάμισα. Επί υπουργίας Γιάννη Στουρνάρα, αναθεωρήθηκε ο στόχος των εσόδων στα 9,8 δισεκατομμύρια ευρώ, επιμερίζοντας τα σε 2,5 δις ευρώ το 2013, 2,3 δις το 2014, 1,1 δις το 2015 και 3,4 δισεκατομμύρια το 2016.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου