Πολιτική σπαζοκεφαλιά άνευ προηγουμένου έβαλε το Κουαρτέτο στην
κυβέρνηση, πριν καλά - καλά συνέλθει από την παραζάλη των πρώτων τριγμών
κατά την εφαρμογή του τρίτου Μνημονίου. Έτσι αντί μιας ήπιας λίστας
προαπαιτούμενων, η δεύτερη δέσμη που «κλείδωσε» και πρέπει να εφαρμοστεί
ως τα μέσα Δεκεμβρίου, συμπεριλαμβάνει σχεδόν τα πάντα.
Ακόμα και το Ασφαλιστικό, που έμεινε την τελευταία στιγμή εκτός
της δεύτερης λίστας και πάει «πακεταρισμένο» στην τελική αξιολόγηση, που
ξεκινά μέσα στο Δεκέμβριο, κρύβει πολλές παγίδες και νάρκες, καθώς η...
κυβέρνηση καλείται να αποφασίσει αφενός το πώς θα εξοικονομηθούν 1,8 δις ευρώ μόνο για το 2016 αφετέρου το πώς θα καταστεί βιώσιμο το σύστημα μακροπρόθεσμα, με παραμετρικές αλλαγές ήτοι με ανατροπές και στα ποσοστά αναπλήρωσης.
Ενδεικτικό του κλίματος που θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση όταν ξεκινήσει η διαπραγμάτευση με τους ξένους τεχνοκράτες, είναι ότι στη συνάντηση που είχαν με το Γ. Κατρούγκαλο την Πέμπτη, δεν έκρυψαν τη δυσφορία τους για το ότι η ελληνική πλευρά δεν είχε να τους παρουσιάσει κάτι συγκεκριμένο για τα μέτρα εξοικονόμησης που πρέπει να συμπεριληφθούν στον Προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι από… χθες οι προετοιμασίες για τη δεύτερη λίστα πήραν φωτιά, καθώς πέρα από την ουσία και το περιεχόμενο των μέτρων που πρέπει να έρθουν προς ψήφιση, το Μέγαρο Μαξίμου πρέπει να κάνει το απαραίτητο μασάζ στους βουλευτές έτσι ώστε να αποτραπούν νέες διαρροές και αναταράξεις.
Η αποστολή αυτή μόνο εύκολη δεν είναι καθώς στη βαριά δεύτερη λίστα συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
1. Οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος. Ο μεγαλύτερος γρίφος είναι η ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στη φορολογική κλίμακα, καθώς όπως έχει ήδη διαμηνύσει το υπουργείο Οικονομικών τέτοιου είδους αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν άμεσα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές δεν έχουν ζητήσει πρόσθετα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος κι αυτό κανονικά θα διευκόλυνε την κυβέρνηση. Ωστόσο, με δεδομένο ότι έχει δεσμευθεί για ανακατανομή των φορολογικών βαρών, υποχρεώνεται εκ των πραγμάτων να επανεξετάσει συντελεστές, κλιμάκια, ακόμα και το αφορολόγητο, διαδικασία που οδηγεί σε επιβαρύνσεις για μεσαία και υψηλότερα εισοδήματα, έτσι ώστε να ελαφρυνθούν τα χαμηλά εισοδήματα.
2. Η αύξηση της φορολογίας των αγροτών από το 13% στο 20% για το 2016 και στο 26% για το 2017. Σε συνάντηση που είχε προ ημερών ο Τ. Αλεξιάδης με εκπροσώπους αγροτικών συλλόγων είχε καταστήσει σαφές ότι η συμφωνία με τους δανειστές δεν μπορεί να ανατραπεί κι ότι θα αναζητηθούν τρόποι να περιοριστούν οι επιβαρύνσεις π.χ. μέσω της διεύρυνσης του πεδίου των εκπιπτόμενων δαπανών. Ωστόσο, τα πρωτοφανή επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, πριν καν έρθουν στη Βουλή οι επίμαχες διατάξεις, δείχνει πόσο δύσκολος πολιτικά θα είναι ο χειρισμός του θέματος.
3. Η αύξηση της φορολογίας εισοδήματος από ενοίκια και η εξασφάλιση 200 εκατ. ευρώ. Η αύξηση των συντελεστών, που προβλέπει η συμφωνία, αποσύρθηκε κακήν κακώς με τη δέσμευση ότι θα έρθει προοδευτικότερη κλίμακα, που θα αποδίδει τα ίδια, ενώ το σενάριο για ενιαία κλίμακα φαίνεται ότι μπαίνει οριστικά στο ψυγείο, καθώς εκτιμάται ότι θα έχει απώλειες εσόδων.
4. Η αλλαγή της δομής και λειτουργίας της ΓΓΔΕ, η οποία θα πρέπει να αποκτήσει ενισχυμένες αρμοδιότητες και αυτονομία, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα απαιτούν οι δανειστές. Η απομάκρυνση (και) της Κ. Σαββαϊδου προκάλεσε εκνευρισμό και δυσφορία στους δανειστές, που θεωρούν ότι οι πολιτικές παρεμβάσεις εξακολουθούν να δημιουργούν προβλήματα στη λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, το σχέδιο της ελληνικής πλευράς, που προέβλεπε επί της ουσίας την εποπτεία της ΓΓΔΕ από το υπουργείο Οικονομικών, απορρίφθηκε μετά πολλών επαίνων.
5. Το νέο Ενιαίο Μισθολόγιο στο Δημόσιο. Εδώ η κυβέρνηση πρέπει να δώσει μάχες σε δύο μέτωπα, με ορατό το ενδεχόμενο να υποστεί ήττες παντού. Οι δανειστές δεν θέλουν πρόσθετη εξοικονόμηση δαπανών από τις αλλαγές στο Μισθολόγιο ήτοι δεν ζητάνε οριζόντιες μειώσεις μισθών. Ζητάνε όμως την περιβόητη «αποσυμπίεση» των αποδοχών ήτοι να αυξηθούν οι αποδοχές για όσους βρίσκονται σε υψηλότερα βαθμολογικά κλιμάκια και θέσεις ευθύνης και τη μείωση των αποδοχών για τα εισαγωγικά κλιμάκια, κάτι που δεν δέχεται η ελληνική πλευρά. Το δεύτερο μέτωπο έχει να κάνει με τις αλλαγές που πρέπει να ψηφιστούν από τώρα και να εφαρμοστούν έναν χρόνο αργότερα στα αποκαλούμενα ειδικά μισθολόγια ήτοι σε ένστολους, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, δικαστικούς. Παρά τις αποφάσεις του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα των τελευταίων μειώσεων αποδοχών, οι δανειστές εξακολουθούν να πιέζουν για εσωτερικές αλλαγές στους συντελεστές υπολογισμού των βασικών μισθών.
6. Ενεργειακά θέματα με μεγαλύτερο «αγκάθι» την τύχη του ΑΔΜΗΕ, για τον οποίο η κυβέρνηση έχει εκφράσει καθαρή θέση ότι δεν πωλείται. Αυτό που εκκρεμεί είναι η συμφωνία για ισοδύναμα.
7. Η έκδοση Αποφάσεων και εγκυκλίων για την εφαρμογή όσων συμφωνήθηκαν στην πρώτη λίστα προαπαιτούμενων. Εδώ μοιραία η προσοχή στρέφεται στο πεδίο των «κόκκινων» δανείων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, καθώς εκκρεμούν καθοριστικές λεπτομέρειες για τις διαδικασίες αποφυγής των πλειστηριασμών, για τον υπολογισμό της μηνιαίας δόσης, για τον τρόπο υπολογισμού των εμπορικών αξιών των ακινήτων με βάση τις οποίες θα υπολογίζονται και οι δόσεις.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
κυβέρνηση καλείται να αποφασίσει αφενός το πώς θα εξοικονομηθούν 1,8 δις ευρώ μόνο για το 2016 αφετέρου το πώς θα καταστεί βιώσιμο το σύστημα μακροπρόθεσμα, με παραμετρικές αλλαγές ήτοι με ανατροπές και στα ποσοστά αναπλήρωσης.
Ενδεικτικό του κλίματος που θα αντιμετωπίσει η κυβέρνηση όταν ξεκινήσει η διαπραγμάτευση με τους ξένους τεχνοκράτες, είναι ότι στη συνάντηση που είχαν με το Γ. Κατρούγκαλο την Πέμπτη, δεν έκρυψαν τη δυσφορία τους για το ότι η ελληνική πλευρά δεν είχε να τους παρουσιάσει κάτι συγκεκριμένο για τα μέτρα εξοικονόμησης που πρέπει να συμπεριληφθούν στον Προϋπολογισμό του επόμενου έτους.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι από… χθες οι προετοιμασίες για τη δεύτερη λίστα πήραν φωτιά, καθώς πέρα από την ουσία και το περιεχόμενο των μέτρων που πρέπει να έρθουν προς ψήφιση, το Μέγαρο Μαξίμου πρέπει να κάνει το απαραίτητο μασάζ στους βουλευτές έτσι ώστε να αποτραπούν νέες διαρροές και αναταράξεις.
Η αποστολή αυτή μόνο εύκολη δεν είναι καθώς στη βαριά δεύτερη λίστα συμπεριλαμβάνονται τα εξής:
1. Οι αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος. Ο μεγαλύτερος γρίφος είναι η ενσωμάτωση της έκτακτης εισφοράς στη φορολογική κλίμακα, καθώς όπως έχει ήδη διαμηνύσει το υπουργείο Οικονομικών τέτοιου είδους αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν άμεσα. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δανειστές δεν έχουν ζητήσει πρόσθετα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος κι αυτό κανονικά θα διευκόλυνε την κυβέρνηση. Ωστόσο, με δεδομένο ότι έχει δεσμευθεί για ανακατανομή των φορολογικών βαρών, υποχρεώνεται εκ των πραγμάτων να επανεξετάσει συντελεστές, κλιμάκια, ακόμα και το αφορολόγητο, διαδικασία που οδηγεί σε επιβαρύνσεις για μεσαία και υψηλότερα εισοδήματα, έτσι ώστε να ελαφρυνθούν τα χαμηλά εισοδήματα.
2. Η αύξηση της φορολογίας των αγροτών από το 13% στο 20% για το 2016 και στο 26% για το 2017. Σε συνάντηση που είχε προ ημερών ο Τ. Αλεξιάδης με εκπροσώπους αγροτικών συλλόγων είχε καταστήσει σαφές ότι η συμφωνία με τους δανειστές δεν μπορεί να ανατραπεί κι ότι θα αναζητηθούν τρόποι να περιοριστούν οι επιβαρύνσεις π.χ. μέσω της διεύρυνσης του πεδίου των εκπιπτόμενων δαπανών. Ωστόσο, τα πρωτοφανή επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, πριν καν έρθουν στη Βουλή οι επίμαχες διατάξεις, δείχνει πόσο δύσκολος πολιτικά θα είναι ο χειρισμός του θέματος.
3. Η αύξηση της φορολογίας εισοδήματος από ενοίκια και η εξασφάλιση 200 εκατ. ευρώ. Η αύξηση των συντελεστών, που προβλέπει η συμφωνία, αποσύρθηκε κακήν κακώς με τη δέσμευση ότι θα έρθει προοδευτικότερη κλίμακα, που θα αποδίδει τα ίδια, ενώ το σενάριο για ενιαία κλίμακα φαίνεται ότι μπαίνει οριστικά στο ψυγείο, καθώς εκτιμάται ότι θα έχει απώλειες εσόδων.
4. Η αλλαγή της δομής και λειτουργίας της ΓΓΔΕ, η οποία θα πρέπει να αποκτήσει ενισχυμένες αρμοδιότητες και αυτονομία, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα απαιτούν οι δανειστές. Η απομάκρυνση (και) της Κ. Σαββαϊδου προκάλεσε εκνευρισμό και δυσφορία στους δανειστές, που θεωρούν ότι οι πολιτικές παρεμβάσεις εξακολουθούν να δημιουργούν προβλήματα στη λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών. Σύμφωνα, μάλιστα, με πληροφορίες, το σχέδιο της ελληνικής πλευράς, που προέβλεπε επί της ουσίας την εποπτεία της ΓΓΔΕ από το υπουργείο Οικονομικών, απορρίφθηκε μετά πολλών επαίνων.
5. Το νέο Ενιαίο Μισθολόγιο στο Δημόσιο. Εδώ η κυβέρνηση πρέπει να δώσει μάχες σε δύο μέτωπα, με ορατό το ενδεχόμενο να υποστεί ήττες παντού. Οι δανειστές δεν θέλουν πρόσθετη εξοικονόμηση δαπανών από τις αλλαγές στο Μισθολόγιο ήτοι δεν ζητάνε οριζόντιες μειώσεις μισθών. Ζητάνε όμως την περιβόητη «αποσυμπίεση» των αποδοχών ήτοι να αυξηθούν οι αποδοχές για όσους βρίσκονται σε υψηλότερα βαθμολογικά κλιμάκια και θέσεις ευθύνης και τη μείωση των αποδοχών για τα εισαγωγικά κλιμάκια, κάτι που δεν δέχεται η ελληνική πλευρά. Το δεύτερο μέτωπο έχει να κάνει με τις αλλαγές που πρέπει να ψηφιστούν από τώρα και να εφαρμοστούν έναν χρόνο αργότερα στα αποκαλούμενα ειδικά μισθολόγια ήτοι σε ένστολους, πανεπιστημιακούς, γιατρούς του ΕΣΥ, δικαστικούς. Παρά τις αποφάσεις του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα των τελευταίων μειώσεων αποδοχών, οι δανειστές εξακολουθούν να πιέζουν για εσωτερικές αλλαγές στους συντελεστές υπολογισμού των βασικών μισθών.
6. Ενεργειακά θέματα με μεγαλύτερο «αγκάθι» την τύχη του ΑΔΜΗΕ, για τον οποίο η κυβέρνηση έχει εκφράσει καθαρή θέση ότι δεν πωλείται. Αυτό που εκκρεμεί είναι η συμφωνία για ισοδύναμα.
7. Η έκδοση Αποφάσεων και εγκυκλίων για την εφαρμογή όσων συμφωνήθηκαν στην πρώτη λίστα προαπαιτούμενων. Εδώ μοιραία η προσοχή στρέφεται στο πεδίο των «κόκκινων» δανείων των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, καθώς εκκρεμούν καθοριστικές λεπτομέρειες για τις διαδικασίες αποφυγής των πλειστηριασμών, για τον υπολογισμό της μηνιαίας δόσης, για τον τρόπο υπολογισμού των εμπορικών αξιών των ακινήτων με βάση τις οποίες θα υπολογίζονται και οι δόσεις.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου