Σε ενδοκυβερνητική αλλά και ελληνοευρωπαϊκή διελκυστίνδα ισχύος
με σκληρό παρασκήνιο εξελίσσεται η ίδρυση και λειτουργία του νέου
Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.
Από τη μία στον ΣΥΡΙΖΑ ερίζουν τουλάχιστον τρία στρατόπεδα για τον
έλεγχό του και από την άλλη οι δανειστές είναι αποφασισμένοι να μην
αφήσουν το Μαξίμου να κάνει ότι θέλει. Και την ίδια ώρα παραμένει
άγνωστο ακόμα τι θα περιληφθεί σε αυτό το Ταμείο και ειδικά εάν θα
απορροφήσει το ΤΑΙΠΕΔ και το ΤΧΣ ως θυγατρικές.
Μείζον ζήτημα όμως είναι και τα κόστη λειτουργίας του ταμείου καθώς οι αμοιβές του παρελθόντος σε συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και τα άλλα έξοδα...
του εμφανίζονται δυσανάλογα υψηλά σε σχέση με τις επιδόσεις του και τις συνεχείς αστοχίες συγκέντρωσης εσόδων και κανείς (;) δεν θα ήθελε να δει επανάληψη αυτού του φαινομένου και στο νέο Ταμείο…
Πρόκειται για το διαβόητο ήδη νέο ταμείο των 50 δισ. που συμφωνήθηκε στα πλαίσια του τρίτου προγράμματος να οικοδομηθεί προκειμένου να συμμετέχει και η Ελλάδα στην χρηματοδότηση μακροπρόθεσμα αλλά και να δημιουργηθεί αποθεματικό για επενδύσεις και αποπληρωμή χρέους. Όμως οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες και παρήλθε η προθεσμία του Οκτωβρίου για τον σχηματισμό μιας ομάδας εργασίας Αθήνας-δανειστών για την συγκρότηση του. Μέχρι τα τέλη του έτους όμως το ζήτημα θα πρέπει να έχει κλείσει. Το θέμα άλλωστε έθεσε επιτακτικά στα μέσα της εβδομάδας και ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ πιεζόμενος εμφανώς από τον γερμανό υπουργό οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΟΠΟΙΗΣΗ. Για την ώρα ως δικαιολογία για την αναβολή του σχηματισμού του χρησιμοποιήθηκε το γεγονός πως δεν έχει ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αλλά με δεδομένο πως το ταμείο θα πρέπει να πάρει «προίκα» τα 25 δισ. που συμφωνήθηκαν να είναι διαθέσιμα για τις τράπεζες, γεννούνται νέα ερωτήματα: θα καταστούν διαθέσιμα και τα υπόλοιπα 15 δισ. για τις τράπεζες πέραν των 10 που απελευθερώθηκαν αυτή την εβδομάδα; Αν ναι θα αφήσουν οι δανειστές τον έλεγχο στην Αθήνα; Αν όχι πως θα αντικατασταθεί το ενεργητικό-στόχος;
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα πρέπει να ληφθούν όμως κρίσιμες αποφάσεις και ήδη εκδηλώνονται πιέσεις για την επιρροή σ΄ αυτό από διαφορετικά κέντρα εντός του κυβερνώντος κόμματος. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές ο κορεάτης σύμβουλος της κυβέρνησης, Glenn Kim -που ήταν και από τους «πνευματικούς πατέρες» της ιδέας κατά την περιβόητη 17ωρη διαπραγμάτευση του Ιουλίου, έχει ρόλο-κλειδί στην όλη διαδικασία μαζί με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο. Αυτό είναι το ένα κέντρο.
Το άλλο είναι αυτό του υπουργού επικρατείας Νίκου Παππά και το τρίτο αυτό του Γιάννη Δραγασάκη. Στην όλη διεργασία όμως ρόλο θα έχει με βάση τις υποχρεώσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση με το νέο μνημόνιο και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας αφού προβλέπεται πως θα έχει συμβουλευτικό ρόλο το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και ότι αυτό θα ολοκληρώσει όλες τις αποκρατικοποιήσεις που έχει ξεκινήσει αλλά και αυτές των υπολοίπων περιουσιακών στοιχείων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του. Σημειώνεται πως μεταξύ αυτών των assets του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι συμμετοχές σε ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ….
ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ. Η συμφωνία με τους δανειστές προβλέπει τη δημιουργία ενός Ταμείου στο οποίο, με ορίζοντα 30ετίας, «θα δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ, ως αξία των περιουσιακών του στοιχείων [ακίνητα, μετοχές, κ.λπ.). Ουσιαστικά θα πρόκειται για ένα κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο, με τελείως διαφορετική λειτουργία και λογική από το ΤΑΙΠΕΔ, παρόμοιο μ’ αυτά που έχουν δημιουργήσει αρκετά κράτη σε όλα τα μέρη του πλανήτη -Νορβηγία, Αυστραλία, κ.λπ.», σύμφωνα με το Μαξίμου.
Τα 50 δισ. ευρώ του νέου Ταμείου προβλέπονται σε βάθος 30ετίας. Η επίτευξη, δηλαδή, των εσόδων δεν θα γίνει άμεσα, μέσα σ’ ένα περιορισμένο χρονικό περιθώριο με δυσμενείς για την χώρα συνθήκες όπως οι σημερινές, αλλά όταν οι συνθήκες θα είναι περισσότερο ευνοϊκές. Στο Ταμείο σύμφωνα με το Μαξίμου «θα περιέλθουν περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, μετοχές των κρατικών επιχειρήσεων, υποδομές, καθώς και ακίνητα του ελληνικού δημοσίου.
Στο Ταμείο πιθανόν να ενταχθούν και όλα τα μελλοντικά έσοδα που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση του ορυκτού και φυσικού πλούτου της χώρας όπως οι υδρογονάνθρακες, κ.λπ».
Το non paper και η διανομή των εσόδων
Η ένταξη περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου στο Ταμείο δεν σημαίνει απαραίτητα και πώλησή τους, σε αντίθεση με τα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ που είναι προς πώληση. «Κάποια ακίνητα, πράγματι, μπορεί να πουληθούν, για ορισμένα να υπάρξουν μακροχρόνιες παραχωρήσεις και άλλα να δημιουργούν εισόδημα που θα εισρέει στο Ταμείο. Για παράδειγμα μπορεί να συμφωνηθεί ότι για κάθε κοντέινερ που μεταφέρεται με τραίνο θα καταβάλλεται στο Ταμείο ένα μικρό ποσό. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τα αεροδρόμια. Το Ταμείο θα πρέπει να εφευρίσκει τρόπους να έχει μόνιμα έσοδα, όχι κατ’ ανάγκη από την πώληση ακινήτων του δημοσίου.
Να σημειωθεί ότι ο χρόνος ζωής δίνει την δυνατότητα στο Ταμείο να καλλιεργήσει τα περιουσιακά του στοιχεία που, ιδίως στα ακίνητα, παρουσιάζουν προβλήματα ως προς την εκμετάλλευσή τους», αναφέρει το σχετικό non paper.
Από τα 50 δισ. ευρώ το 50% θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση των τραπεζών (εκτιμήθηκε τότε ότι θα χρειαστούν από 10 έως 25 δισ. ευρώ, ανάλογα με τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών αλλά τελικά το ποσό είναι πολύ χαμηλότερο), ενώ το υπόλοιπο 50% θα πάει τόσο σε ανάπτυξη όσο και στο χρέος. Άλλες κυβερνητικές πηγές σημειώνουν πως στο Ταμείο θα ενταχθεί διευρυμένο χαρτοφυλάκιο ακινήτων.
Στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει μέχρι σήμερα περί τα χίλια μικρότερα και μεγαλύτερα ακίνητα, Όμως το ίδιο ελέγχει και το 100% της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η οποία κατέχει περί τα 78.000 ακίνητα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Αυτά αναμένεται να αποτελέσουν ενεργητικό του Ταμείου άμεσα όπως, κατά πάσα βεβαιότητα, και, ένας σημαντικός αριθμός ακινήτων που ανήκει σε υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς και δεν έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της ΕΤΑΔ παρά τις πιέσεις των εταίρων τα τελευταία χρόνια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Μείζον ζήτημα όμως είναι και τα κόστη λειτουργίας του ταμείου καθώς οι αμοιβές του παρελθόντος σε συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και τα άλλα έξοδα...
του εμφανίζονται δυσανάλογα υψηλά σε σχέση με τις επιδόσεις του και τις συνεχείς αστοχίες συγκέντρωσης εσόδων και κανείς (;) δεν θα ήθελε να δει επανάληψη αυτού του φαινομένου και στο νέο Ταμείο…
Πρόκειται για το διαβόητο ήδη νέο ταμείο των 50 δισ. που συμφωνήθηκε στα πλαίσια του τρίτου προγράμματος να οικοδομηθεί προκειμένου να συμμετέχει και η Ελλάδα στην χρηματοδότηση μακροπρόθεσμα αλλά και να δημιουργηθεί αποθεματικό για επενδύσεις και αποπληρωμή χρέους. Όμως οι καθυστερήσεις είναι μεγάλες και παρήλθε η προθεσμία του Οκτωβρίου για τον σχηματισμό μιας ομάδας εργασίας Αθήνας-δανειστών για την συγκρότηση του. Μέχρι τα τέλη του έτους όμως το ζήτημα θα πρέπει να έχει κλείσει. Το θέμα άλλωστε έθεσε επιτακτικά στα μέσα της εβδομάδας και ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ πιεζόμενος εμφανώς από τον γερμανό υπουργό οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΟΠΟΙΗΣΗ. Για την ώρα ως δικαιολογία για την αναβολή του σχηματισμού του χρησιμοποιήθηκε το γεγονός πως δεν έχει ολοκληρωθεί η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών αλλά με δεδομένο πως το ταμείο θα πρέπει να πάρει «προίκα» τα 25 δισ. που συμφωνήθηκαν να είναι διαθέσιμα για τις τράπεζες, γεννούνται νέα ερωτήματα: θα καταστούν διαθέσιμα και τα υπόλοιπα 15 δισ. για τις τράπεζες πέραν των 10 που απελευθερώθηκαν αυτή την εβδομάδα; Αν ναι θα αφήσουν οι δανειστές τον έλεγχο στην Αθήνα; Αν όχι πως θα αντικατασταθεί το ενεργητικό-στόχος;
Το αμέσως επόμενο διάστημα θα πρέπει να ληφθούν όμως κρίσιμες αποφάσεις και ήδη εκδηλώνονται πιέσεις για την επιρροή σ΄ αυτό από διαφορετικά κέντρα εντός του κυβερνώντος κόμματος. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές ο κορεάτης σύμβουλος της κυβέρνησης, Glenn Kim -που ήταν και από τους «πνευματικούς πατέρες» της ιδέας κατά την περιβόητη 17ωρη διαπραγμάτευση του Ιουλίου, έχει ρόλο-κλειδί στην όλη διαδικασία μαζί με τον Ευκλείδη Τσακαλώτο. Αυτό είναι το ένα κέντρο.
Το άλλο είναι αυτό του υπουργού επικρατείας Νίκου Παππά και το τρίτο αυτό του Γιάννη Δραγασάκη. Στην όλη διεργασία όμως ρόλο θα έχει με βάση τις υποχρεώσεις που ανέλαβε η κυβέρνηση με το νέο μνημόνιο και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας αφού προβλέπεται πως θα έχει συμβουλευτικό ρόλο το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και ότι αυτό θα ολοκληρώσει όλες τις αποκρατικοποιήσεις που έχει ξεκινήσει αλλά και αυτές των υπολοίπων περιουσιακών στοιχείων που έχει στο χαρτοφυλάκιό του. Σημειώνεται πως μεταξύ αυτών των assets του ΤΑΙΠΕΔ είναι οι συμμετοχές σε ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ….
ΟΙ ΣΥΝΘΗΚΕΣ. Η συμφωνία με τους δανειστές προβλέπει τη δημιουργία ενός Ταμείου στο οποίο, με ορίζοντα 30ετίας, «θα δημιουργηθεί ένα αποθεματικό ύψους 50 δισ. ευρώ, ως αξία των περιουσιακών του στοιχείων [ακίνητα, μετοχές, κ.λπ.). Ουσιαστικά θα πρόκειται για ένα κρατικό επενδυτικό κεφάλαιο, με τελείως διαφορετική λειτουργία και λογική από το ΤΑΙΠΕΔ, παρόμοιο μ’ αυτά που έχουν δημιουργήσει αρκετά κράτη σε όλα τα μέρη του πλανήτη -Νορβηγία, Αυστραλία, κ.λπ.», σύμφωνα με το Μαξίμου.
Τα 50 δισ. ευρώ του νέου Ταμείου προβλέπονται σε βάθος 30ετίας. Η επίτευξη, δηλαδή, των εσόδων δεν θα γίνει άμεσα, μέσα σ’ ένα περιορισμένο χρονικό περιθώριο με δυσμενείς για την χώρα συνθήκες όπως οι σημερινές, αλλά όταν οι συνθήκες θα είναι περισσότερο ευνοϊκές. Στο Ταμείο σύμφωνα με το Μαξίμου «θα περιέλθουν περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, μετοχές των κρατικών επιχειρήσεων, υποδομές, καθώς και ακίνητα του ελληνικού δημοσίου.
Στο Ταμείο πιθανόν να ενταχθούν και όλα τα μελλοντικά έσοδα που θα προκύψουν από την εκμετάλλευση του ορυκτού και φυσικού πλούτου της χώρας όπως οι υδρογονάνθρακες, κ.λπ».
Το non paper και η διανομή των εσόδων
Η ένταξη περιουσιακών στοιχείων του δημοσίου στο Ταμείο δεν σημαίνει απαραίτητα και πώλησή τους, σε αντίθεση με τα ακίνητα του ΤΑΙΠΕΔ που είναι προς πώληση. «Κάποια ακίνητα, πράγματι, μπορεί να πουληθούν, για ορισμένα να υπάρξουν μακροχρόνιες παραχωρήσεις και άλλα να δημιουργούν εισόδημα που θα εισρέει στο Ταμείο. Για παράδειγμα μπορεί να συμφωνηθεί ότι για κάθε κοντέινερ που μεταφέρεται με τραίνο θα καταβάλλεται στο Ταμείο ένα μικρό ποσό. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τα αεροδρόμια. Το Ταμείο θα πρέπει να εφευρίσκει τρόπους να έχει μόνιμα έσοδα, όχι κατ’ ανάγκη από την πώληση ακινήτων του δημοσίου.
Να σημειωθεί ότι ο χρόνος ζωής δίνει την δυνατότητα στο Ταμείο να καλλιεργήσει τα περιουσιακά του στοιχεία που, ιδίως στα ακίνητα, παρουσιάζουν προβλήματα ως προς την εκμετάλλευσή τους», αναφέρει το σχετικό non paper.
Από τα 50 δισ. ευρώ το 50% θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση των τραπεζών (εκτιμήθηκε τότε ότι θα χρειαστούν από 10 έως 25 δισ. ευρώ, ανάλογα με τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών αλλά τελικά το ποσό είναι πολύ χαμηλότερο), ενώ το υπόλοιπο 50% θα πάει τόσο σε ανάπτυξη όσο και στο χρέος. Άλλες κυβερνητικές πηγές σημειώνουν πως στο Ταμείο θα ενταχθεί διευρυμένο χαρτοφυλάκιο ακινήτων.
Στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν περιέλθει μέχρι σήμερα περί τα χίλια μικρότερα και μεγαλύτερα ακίνητα, Όμως το ίδιο ελέγχει και το 100% της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) η οποία κατέχει περί τα 78.000 ακίνητα σε ολόκληρη την Ελλάδα. Αυτά αναμένεται να αποτελέσουν ενεργητικό του Ταμείου άμεσα όπως, κατά πάσα βεβαιότητα, και, ένας σημαντικός αριθμός ακινήτων που ανήκει σε υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς και δεν έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της ΕΤΑΔ παρά τις πιέσεις των εταίρων τα τελευταία χρόνια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου