Tου Βαγγελη Mανδραβελη
Η τρόικα ενημερώθηκε ότι θα κυμανθούν σε 4,7 δισ. ευρώ, αντί 9,3 δισ. ευρώ
που είχε τεθεί ως στόχος φέτος
Δραματικά μειώνει τον πήχυ στις αποκρατικοποιήσεις το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή μεταξύ της διοίκησης του Ταμείου και της τρόικας, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρθηκε σε πιθανά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 4,7 δισ. ευρώ, αντί 9,3 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2012 και η επικαιροποιημένη έκθεση του Διεθνούς
Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Ως βασική αιτία για την καθυστέρηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, τα στελέχη του Ταμείου επικαλέστηκαν τη στάση αναμονής των επενδυτών ενόψει της εθελοντικής συμμετοχής στο «κούρεμα» των κρατικών ομολόγων της χώρας (PSI+) και της υπογραφής της νέας δανειακής σύμβασης της χώρας με τους πιστωτές της.
Η αλήθεια είναι πάντως ότι το ΤΑΙΠΕΔ ποτέ στο παρελθόν δεν είχε ενστερνιστεί τους στόχους του προϋπολογισμού και της τρόικας σε ό, τι αφορά τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου. Αντιθέτως, η διοίκηση του Ταμείου είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση για τις περιορισμένες δυνατότητες άντλησης εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις, λόγω απουσίας «αγοραστών».
Η υστέρηση αναμένεται να γίνει ορατή μέσα στο α΄ τρίμηνο του έτους, για το οποίο είχαν προϋπολογιστεί έσοδα ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Σήμερα είναι αμφίβολο αν θα εισρεύσουν μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη και η εκχώρηση της άδειας των Κρατικών Λαχείων που εκτιμάται ότι θα φέρει περίπου 600 εκατ. ευρώ στο Ταμείο, είναι αμφίβολο αν θα ολοκληρωθεί μέσα στο α΄ τρίμηνο του έτους. Το ΤΑΙΠΕΔ, «αφουγκραζόμενο» και το αίτημα ορισμένων ενδιαφερομένων, κωλυσιεργεί τη διαδικασία σχετικά με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη συγκεκριμένη άδεια. Σημειώνεται ότι χθες, η ισπανική κυβέρνηση ματαίωσε τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των δύο μεγαλύτερων αεροδρομίων της, «αφουγκραζόμενη» και αυτή το αίτημα των ενδιαφερομένων για περισσότερο χρόνο, προκειμένου να εξασφαλίσουν τις κατάλληλες χρηματοδοτήσεις. Είναι η δεύτερη φορά μέσα στους τελευταίους 12 μήνες που η ισπανική κυβέρνηση παγώνει δύο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις. Η πρώτη αφορούσε την πώληση του 30% του ισπανικού ΟΠΑΠ αντί 7 δισ. ευρώ και η δεύτερη την ιδιωτικοποίηση των δύο μεγαλυτέρων αεροδρομίων της χώρας αντί 5,3 δισ. ευρώ.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αύριο Τετάρτη ανοίγει άλλη μια μεγάλη αποκρατικοποίηση. Πρόκειται για την πώληση σε ιδιώτες της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στη ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου) και τον ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), εταιρείες για τις οποίες αύριο αναμένεται να αποφασίσει σχετικά το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου. Το ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 65% της ΔΕΠΑ και εμμέσως το ίδιο ποσοστό στον ΔΕΣΦΑ, δεδομένου ότι ο τελευταίος είναι θυγατρική εταιρεία της πρώτης κατά 100%.
Το ελληνικό Δημόσιο προτίθεται να πωλήσει πάνω από το 50% της ΔΕΠΑ και το 30% του ΔΕΣΦΑ. Εκτιμάται μάλιστα, ότι το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει μια πολύ μικρή συμμετοχή στη ΔΕΠΑ (της τάξης του 10%) και την καταστατική μειοψηφία στον ΔΕΣΦΑ, που είναι ο διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας.
Ο επενδυτής ή οι επενδυτές που ενδιαφέρονται είτε για την ΔΕΠΑ, είτε για τον ΔΕΣΦΑ, είτε και για τις δύο επιχειρήσεις μαζί, θα αποκτήσει πλειοψηφικό μερίδιο, με δεδομένη τη δέσμευση των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), κατόχου του 35% της ΔΕΠΑ, να διαθέσει τη συμμετοχή του στον επενδυτή που θα επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ. Για τον σκοπό αυτό ήδη έχει συγκληθεί έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων των ΕΛΠΕ, προκειμένου οι μέτοχοι της τελευταίας να εγκρίνουν το μνημόνιο μεταξύ της εταιρείας και του ΤΑΙΠΕΔ που αφορά την πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ από το Ταμείο. Το μνημόνιο θα προβλέπει τη πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ εντός 12 μηνών από την υπογραφή του. Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων των ΕΛΠΕ έχει προγραμματιστεί για την επόμενη Δευτέρα (30/1) και αμέσως μετά εκτιμάται η υπογραφή του σχετικού μνημονίου.
Σημειώνεται ότι η πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ μαζί θα μπορούσε να αποφέρει στο ελληνικό Δημόσιο έσοδα της τάξης του 1 δισ. ευρώ ή και περισσότερο, με δεδομένο ότι τα ΕΛΠΕ έχουν αποτιμήσει τη συμμετοχή τους στον Ομιλο της ΔΕΠΑ σε 500 εκατ. ευρώ.
Εκτός από τα Κρατικά Λαχεία και την πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, έσοδα μέσα στο 2012, όπως αναφέρουν πηγές στο ΤΑΙΠΕΔ, θα φέρουν -καλώς εχόντων των πραγμάτων- η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ), η πώληση της ΛΑΡΚΟ, η πώληση δικαιωμάτων επί του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και μια σειρά ακινήτων προς αξιοποίηση (Αστέρας, Αφάντου, Κασσιόπεια, Golden Hall).
Τέλος, φαίνεται να καθυστερεί η αξιοποίηση των 39 ακινήτων με τη μέθοδο της πώλησης και της επαναμίσθωσης (sale & lease back). Το δικαίωμα αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ επανεξετάζεται, ενώ στη διαδικασία η λίστα των ακινήτων συρρικνώθηκε σε 31 ακίνητα. Τέσσερα ακίνητα δεν μεταφέρθηκαν ποτέ στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ άλλα τέσσερα επειδή κρίθηκαν διαβαθμισμένα κτίρια του υπουργείου Εξωτερικών.
Aπο:kathimerini
Η τρόικα ενημερώθηκε ότι θα κυμανθούν σε 4,7 δισ. ευρώ, αντί 9,3 δισ. ευρώ
που είχε τεθεί ως στόχος φέτος
Δραματικά μειώνει τον πήχυ στις αποκρατικοποιήσεις το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή μεταξύ της διοίκησης του Ταμείου και της τρόικας, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρθηκε σε πιθανά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 4,7 δισ. ευρώ, αντί 9,3 δισ. ευρώ που προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2012 και η επικαιροποιημένη έκθεση του Διεθνούς
Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους.
Ως βασική αιτία για την καθυστέρηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, τα στελέχη του Ταμείου επικαλέστηκαν τη στάση αναμονής των επενδυτών ενόψει της εθελοντικής συμμετοχής στο «κούρεμα» των κρατικών ομολόγων της χώρας (PSI+) και της υπογραφής της νέας δανειακής σύμβασης της χώρας με τους πιστωτές της.
Η αλήθεια είναι πάντως ότι το ΤΑΙΠΕΔ ποτέ στο παρελθόν δεν είχε ενστερνιστεί τους στόχους του προϋπολογισμού και της τρόικας σε ό, τι αφορά τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις περιουσιακών στοιχείων του Ελληνικού Δημοσίου. Αντιθέτως, η διοίκηση του Ταμείου είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση για τις περιορισμένες δυνατότητες άντλησης εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις, λόγω απουσίας «αγοραστών».
Η υστέρηση αναμένεται να γίνει ορατή μέσα στο α΄ τρίμηνο του έτους, για το οποίο είχαν προϋπολογιστεί έσοδα ύψους 3,3 δισ. ευρώ. Σήμερα είναι αμφίβολο αν θα εισρεύσουν μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Ακόμη και η εκχώρηση της άδειας των Κρατικών Λαχείων που εκτιμάται ότι θα φέρει περίπου 600 εκατ. ευρώ στο Ταμείο, είναι αμφίβολο αν θα ολοκληρωθεί μέσα στο α΄ τρίμηνο του έτους. Το ΤΑΙΠΕΔ, «αφουγκραζόμενο» και το αίτημα ορισμένων ενδιαφερομένων, κωλυσιεργεί τη διαδικασία σχετικά με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη συγκεκριμένη άδεια. Σημειώνεται ότι χθες, η ισπανική κυβέρνηση ματαίωσε τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των δύο μεγαλύτερων αεροδρομίων της, «αφουγκραζόμενη» και αυτή το αίτημα των ενδιαφερομένων για περισσότερο χρόνο, προκειμένου να εξασφαλίσουν τις κατάλληλες χρηματοδοτήσεις. Είναι η δεύτερη φορά μέσα στους τελευταίους 12 μήνες που η ισπανική κυβέρνηση παγώνει δύο μεγάλες αποκρατικοποιήσεις. Η πρώτη αφορούσε την πώληση του 30% του ισπανικού ΟΠΑΠ αντί 7 δισ. ευρώ και η δεύτερη την ιδιωτικοποίηση των δύο μεγαλυτέρων αεροδρομίων της χώρας αντί 5,3 δισ. ευρώ.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι αύριο Τετάρτη ανοίγει άλλη μια μεγάλη αποκρατικοποίηση. Πρόκειται για την πώληση σε ιδιώτες της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στη ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Παροχής Αερίου) και τον ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου), εταιρείες για τις οποίες αύριο αναμένεται να αποφασίσει σχετικά το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου. Το ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 65% της ΔΕΠΑ και εμμέσως το ίδιο ποσοστό στον ΔΕΣΦΑ, δεδομένου ότι ο τελευταίος είναι θυγατρική εταιρεία της πρώτης κατά 100%.
Το ελληνικό Δημόσιο προτίθεται να πωλήσει πάνω από το 50% της ΔΕΠΑ και το 30% του ΔΕΣΦΑ. Εκτιμάται μάλιστα, ότι το ελληνικό Δημόσιο θα διατηρήσει μια πολύ μικρή συμμετοχή στη ΔΕΠΑ (της τάξης του 10%) και την καταστατική μειοψηφία στον ΔΕΣΦΑ, που είναι ο διαχειριστής του δικτύου φυσικού αερίου της χώρας.
Ο επενδυτής ή οι επενδυτές που ενδιαφέρονται είτε για την ΔΕΠΑ, είτε για τον ΔΕΣΦΑ, είτε και για τις δύο επιχειρήσεις μαζί, θα αποκτήσει πλειοψηφικό μερίδιο, με δεδομένη τη δέσμευση των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ), κατόχου του 35% της ΔΕΠΑ, να διαθέσει τη συμμετοχή του στον επενδυτή που θα επιλέξει το ΤΑΙΠΕΔ. Για τον σκοπό αυτό ήδη έχει συγκληθεί έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων των ΕΛΠΕ, προκειμένου οι μέτοχοι της τελευταίας να εγκρίνουν το μνημόνιο μεταξύ της εταιρείας και του ΤΑΙΠΕΔ που αφορά την πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ από το Ταμείο. Το μνημόνιο θα προβλέπει τη πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ εντός 12 μηνών από την υπογραφή του. Η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων των ΕΛΠΕ έχει προγραμματιστεί για την επόμενη Δευτέρα (30/1) και αμέσως μετά εκτιμάται η υπογραφή του σχετικού μνημονίου.
Σημειώνεται ότι η πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ μαζί θα μπορούσε να αποφέρει στο ελληνικό Δημόσιο έσοδα της τάξης του 1 δισ. ευρώ ή και περισσότερο, με δεδομένο ότι τα ΕΛΠΕ έχουν αποτιμήσει τη συμμετοχή τους στον Ομιλο της ΔΕΠΑ σε 500 εκατ. ευρώ.
Εκτός από τα Κρατικά Λαχεία και την πώληση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, έσοδα μέσα στο 2012, όπως αναφέρουν πηγές στο ΤΑΙΠΕΔ, θα φέρουν -καλώς εχόντων των πραγμάτων- η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ), η πώληση της ΛΑΡΚΟ, η πώληση δικαιωμάτων επί του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) και μια σειρά ακινήτων προς αξιοποίηση (Αστέρας, Αφάντου, Κασσιόπεια, Golden Hall).
Τέλος, φαίνεται να καθυστερεί η αξιοποίηση των 39 ακινήτων με τη μέθοδο της πώλησης και της επαναμίσθωσης (sale & lease back). Το δικαίωμα αξιοποίησης από το ΤΑΙΠΕΔ επανεξετάζεται, ενώ στη διαδικασία η λίστα των ακινήτων συρρικνώθηκε σε 31 ακίνητα. Τέσσερα ακίνητα δεν μεταφέρθηκαν ποτέ στο ΤΑΙΠΕΔ, ενώ άλλα τέσσερα επειδή κρίθηκαν διαβαθμισμένα κτίρια του υπουργείου Εξωτερικών.
Aπο:kathimerini
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου