Οι οκτώ αποκρατικοποιήσεις που απομένουν στο πρόγραμμα, είτε
δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, όπως είναι εκείνες των ΔΑΑ, ΕΛΠΕ, ΕΛΤΑ, Μον
Παρνές, Εγνατίας Οδού και Κοιτάσματος Ν. Καβάλας, είτε έχουν σταματήσει
οι διαδικασίες, καθώς κρίθηκε νομικά ή/και πολιτικά να αφαιρεθούν από το
πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, π.χ. ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.
Είναι εξαιρετικά δύσκολο να υλοποιείς
αποκρατικοποιήσεις υπό τις σημερινές συνθήκες στην Ελλάδα, οικονομικές
αλλά και πολιτικές. Το γεγονός, όπως είναι φυσικό, έχει αντίκτυπο και
στην προσπάθεια που καταβάλλει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής
Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), που επιδιώκει να προωθήσει μέσω της
ιδιωτικής πρωτοβουλίας την αποτελεσματική αξιοποίηση των περιουσιακών
πόρων της χώρας μας.
Ο συγκεκριμένος υπερ-οργανισμός επιχειρεί εδώ και τρία χρόνια να δώσει ώθηση στην ελληνική οικονομία. Οι αποκρατικοποιήσεις που έχει κάνει, ύψους 5 δισ. ευρώ, αρκετές, αλλά όχι όσες αναμένονταν. Στην κορυφή της πυραμίδας ο ΟΠΑΠ, η πώληση των 28 κτιρίων του Δημοσίου, το IBC, οι περιπτώσεις των: Ελληνικό, ΔΕΣΦΑ, Αστέρας, καθώς και μια σειρά από άλλες μικρότερες. Γεγονός αναμφισβήτητο αποτελεί ότι η προσπάθεια έγινε μέσα σε ένα γενικότερο αρνητικό κλίμα με τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, αλλά και στελεχών της συμπολίτευσης, να αποτελούν καθημερινότητα. Υπό αυτές τις συνθήκες, αντικειμενικά είναι δύσκολο να πετύχει κανείς τους στόχους του.
Τελευταίος κρίκος στην αλυσίδα ήταν το ιπποδρομιακό στοίχημα, που ολοκληρώθηκε την εβδομάδα που πέρασε. Ωστόσο ο στόχος των αρχικώς προβλεπόμενων εσόδων απέχει ακόμα. Εν προκειμένω, το πρόβλημα επιδεινωνόταν κάθε φορά που επιδεινωνόταν το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Και κάπως έτσι, ο στόχος για τα 50 δισ. ευρώ που θα εισπράττονταν στην περίοδο 2011-2015, τελικά διαμορφώθηκε στην περιοχή των 10 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2016.
Ωστόσο, αν στην προηγούμενη τριετία το ΤΑΙΠΕΔ έκλεισε συμφωνίες 5 δισ. ευρώ και εισέπραξε 3 δισ. ευρώ, τώρα καλείται στην επόμενη διετία να κλείσει συμφωνίες 5 δισ. ευρώ και να εισπράξει 7 δισ. ευρώ. Το ζητούμενο είναι αν μέχρι το τέλος 2016 τα συσσωρευμένα έσοδα θα ανέλθουν στον τελικό στόχο των 9,6 δισ. ευρώ.
Για πολλούς κυρίως αντικειμενικούς λόγους, η προσπάθεια θα είναι δύσκολη. Σημειώνεται ότι το έργο του ΤΑΙΠΕΔ στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων ετών έχει μειωθεί, δεδομένου ότι κάποια περιουσιακά στοιχεία επαναμεταβιβάστηκαν σε τρίτους φορείς. Για παράδειγμα, οι αποκρατικοποιήσεις των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ και έως ένα βαθμό της ΔΕΗ, διαχειρίστηκαν ή/και διαχειρίζονται πλέον τρίτοι φορείς, πέραν του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, όπως είχε αποφασιστεί αρχικά. Επίσης, η διαχείριση των συμβάσεων παραχωρήσεων των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας, ενώ αρχικά είχε δοθεί για επίλυση από το ΤΑΙΠΕΔ, τελικά το θέμα χειρίστηκε εξ ολοκλήρου το υπουργείο Υποδομών. Τέλος, κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί και με την περίπτωση των ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ.
Συνολικά από τις 28 αποκρατικοποιήσεις που απασχόλησαν την πρώτη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ:
α) Επτά έχουν ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα ολοκληρώθηκαν οι αποκρατικοποιήσεις: IBC, Ελληνικό, ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία, Κασσιόπη, Αφάντου, και η πιο πρόσφατη αποκρατικοποίηση των 28 κτιρίων που πωλήθηκαν και επαναμισθώθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο.
β) Αλλες έξι αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Περιφερειακά Αεροδρόμια, ΟΔΙΕ, ΟΛΠ/ΟΛΘ, Μικρά Λιμάνια και μαρίνες, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ).
γ) Αλλες επτά υλοποιήθηκαν ή θα υλοποιηθούν από τρίτους φορείς. Στην τελευταία κατηγορία ανήκουν οι αυτοκινητόδρομοι, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το Ψηφιακό Μέρισμα, η ΕΛΒΟ, η ΕΑΣ, η ΛΑΡΚΟ και η ΔΕΗ.
δ) Για τις υπόλοιπες οκτώ αποκρατικοποιήσεις που απομένουν στο πρόγραμμα, είτε δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, όπως είναι εκείνες των ΔΑΑ, ΕΛΠΕ, ΕΛΤΑ, Μον Παρνές, Εγνατία Οδός και Κοίτασμα Ν. Καβάλας, είτε έχουν σταματήσει οι διαδικασίες, καθώς κρίθηκε νομικά ή/και πολιτικά ν’ αφαιρεθούν από το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, π.χ. ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.
Έντυπη έκδοσηΟ συγκεκριμένος υπερ-οργανισμός επιχειρεί εδώ και τρία χρόνια να δώσει ώθηση στην ελληνική οικονομία. Οι αποκρατικοποιήσεις που έχει κάνει, ύψους 5 δισ. ευρώ, αρκετές, αλλά όχι όσες αναμένονταν. Στην κορυφή της πυραμίδας ο ΟΠΑΠ, η πώληση των 28 κτιρίων του Δημοσίου, το IBC, οι περιπτώσεις των: Ελληνικό, ΔΕΣΦΑ, Αστέρας, καθώς και μια σειρά από άλλες μικρότερες. Γεγονός αναμφισβήτητο αποτελεί ότι η προσπάθεια έγινε μέσα σε ένα γενικότερο αρνητικό κλίμα με τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, αλλά και στελεχών της συμπολίτευσης, να αποτελούν καθημερινότητα. Υπό αυτές τις συνθήκες, αντικειμενικά είναι δύσκολο να πετύχει κανείς τους στόχους του.
Τελευταίος κρίκος στην αλυσίδα ήταν το ιπποδρομιακό στοίχημα, που ολοκληρώθηκε την εβδομάδα που πέρασε. Ωστόσο ο στόχος των αρχικώς προβλεπόμενων εσόδων απέχει ακόμα. Εν προκειμένω, το πρόβλημα επιδεινωνόταν κάθε φορά που επιδεινωνόταν το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Και κάπως έτσι, ο στόχος για τα 50 δισ. ευρώ που θα εισπράττονταν στην περίοδο 2011-2015, τελικά διαμορφώθηκε στην περιοχή των 10 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2016.
Ωστόσο, αν στην προηγούμενη τριετία το ΤΑΙΠΕΔ έκλεισε συμφωνίες 5 δισ. ευρώ και εισέπραξε 3 δισ. ευρώ, τώρα καλείται στην επόμενη διετία να κλείσει συμφωνίες 5 δισ. ευρώ και να εισπράξει 7 δισ. ευρώ. Το ζητούμενο είναι αν μέχρι το τέλος 2016 τα συσσωρευμένα έσοδα θα ανέλθουν στον τελικό στόχο των 9,6 δισ. ευρώ.
Για πολλούς κυρίως αντικειμενικούς λόγους, η προσπάθεια θα είναι δύσκολη. Σημειώνεται ότι το έργο του ΤΑΙΠΕΔ στη διάρκεια των τελευταίων τεσσάρων ετών έχει μειωθεί, δεδομένου ότι κάποια περιουσιακά στοιχεία επαναμεταβιβάστηκαν σε τρίτους φορείς. Για παράδειγμα, οι αποκρατικοποιήσεις των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ και έως ένα βαθμό της ΔΕΗ, διαχειρίστηκαν ή/και διαχειρίζονται πλέον τρίτοι φορείς, πέραν του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, όπως είχε αποφασιστεί αρχικά. Επίσης, η διαχείριση των συμβάσεων παραχωρήσεων των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων της χώρας, ενώ αρχικά είχε δοθεί για επίλυση από το ΤΑΙΠΕΔ, τελικά το θέμα χειρίστηκε εξ ολοκλήρου το υπουργείο Υποδομών. Τέλος, κάτι ανάλογο μπορεί να συμβεί και με την περίπτωση των ΕΥΔΑΠ/ΕΥΑΘ.
Συνολικά από τις 28 αποκρατικοποιήσεις που απασχόλησαν την πρώτη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ:
α) Επτά έχουν ολοκληρωθεί. Συγκεκριμένα ολοκληρώθηκαν οι αποκρατικοποιήσεις: IBC, Ελληνικό, ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία, Κασσιόπη, Αφάντου, και η πιο πρόσφατη αποκρατικοποίηση των 28 κτιρίων που πωλήθηκαν και επαναμισθώθηκαν από το ελληνικό Δημόσιο.
β) Αλλες έξι αποκρατικοποιήσεις βρίσκονται σε διαδικασία υλοποίησης (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Περιφερειακά Αεροδρόμια, ΟΔΙΕ, ΟΛΠ/ΟΛΘ, Μικρά Λιμάνια και μαρίνες, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ).
γ) Αλλες επτά υλοποιήθηκαν ή θα υλοποιηθούν από τρίτους φορείς. Στην τελευταία κατηγορία ανήκουν οι αυτοκινητόδρομοι, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το Ψηφιακό Μέρισμα, η ΕΛΒΟ, η ΕΑΣ, η ΛΑΡΚΟ και η ΔΕΗ.
δ) Για τις υπόλοιπες οκτώ αποκρατικοποιήσεις που απομένουν στο πρόγραμμα, είτε δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, όπως είναι εκείνες των ΔΑΑ, ΕΛΠΕ, ΕΛΤΑ, Μον Παρνές, Εγνατία Οδός και Κοίτασμα Ν. Καβάλας, είτε έχουν σταματήσει οι διαδικασίες, καθώς κρίθηκε νομικά ή/και πολιτικά ν’ αφαιρεθούν από το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, π.χ. ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ.
Απο: kathimerini.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου