Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα
παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και
καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από συνομηλίκους τους που
προέρχονται από λιγότερο προνομιούχες οικογένειες. Τα αποτελέσματα της
έρευνας δημοσιεύθηκαν τη Δευτέρα στο επιστημονικό περιοδικό Nature
Neuroscience.
Σύμφωνα με τους αμερικανούς ειδικούς η έρευνα ήταν η πλέον
εκτενής στο είδος της, μιας και εξέτασαν την πνευματική ανάπτυξη 1.099
αγοριών και κοριτσιών ηλικίας μεταξύ 3 και 20 ετών, τα οποία προέρχονται
από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα.
Οι αμερικανοί ερευνητές συνέκριναν το εισόδημα και το μορφωτικό
επίπεδο των γονιών και μέτρησαν με ειδικούς σαρωτές την επιφάνεια του
εγκεφάλου παιδιών και εφήβων που έλαβαν μέρος στην έρευνα. Παράλληλα
συνέκριναν τα αποτελέσματα τεστ νοημοσύνης. Έλαβαν ωστόσο υπόψη τους και
άλλους παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάζουν την ανάπτυξη του
εγκεφάλου, όπως είναι για παράδειγμα το γενετικό υλικό.
Η έρευνα δείχνει, σύμφωνα πάντα με τους επιστήμονες, ότι το
κοινωνικό περιβάλλον έχει μεγάλη επιρροή στα πρώτα στάδια ανάπτυξης του
εγκεφάλου. Διαπιστώθηκαν μάλιστα μεγάλες διαφορές στις ζώνες του
εγκεφάλου που αναλαμβάνουν την ομιλία, το διάβασμα, τη μνήμη, την
αποφασιστικότητα και την αντίληψη του χώρου.
Οι κοινωνικές επιρροές έχουν ιδιαίτερη «σημασία στον τρόπο, με τον
οποίο λειτουργεί ο παιδικός εγκέφαλος», δηλώνει η αμερικανίδα
επιστήμονας Ελίζαμπεθ Σόουελ, μια από τις συντάκτριες της έρευνας, στο
Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP). Η έρευνα ανέδειξε τη σχέση μεταξύ του
εισοδήματος των γονέων και των νοητικών ικανοτήτων των παιδιών τους.
Ιδιαίτερα εμφανείς είναι οι διαφορές στα χαμηλότερα επίπεδα της
κατάταξης, όπου το ετήσιο εισόδημα διαμορφώνεται μεταξύ 28.000 και
46.000 ευρώ.
Όμως η εξέλιξη αυτή μπορεί να αναστραφεί, αναφέρεται στην έρευνα
των αμερικανών επιστημόνων. Ακόμα και μικρές βελτιώσεις, όπως είναι η
τακτική σίτιση στο σχολείο, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
«Μεταβολές στο
εισόδημα ή την εκπαίδευση είναι σε θέση να επηρεάσουν την ανάπτυξη του
εγκεφάλου», τονίζει η Ελίζαμπεθ Σόουελ.
Αυτό ισχύει για παιδιά, εφήβους,
αλλά και νεαρούς ενήλικες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου