Του Δημήτρη Κατσαγάνη
Έτος πλέριας εφαρμογής ήδη ψηφισμένων διατάξεων αλλά και θέσπισης επιπλέον αλλαγών στο εργασιακό θα είναι το 2020. Το περασμένο εξάμηνο ο υπουργός Εργασίας, κ. Γιάννης Βρούτσης, πέρασε σειρά ρυθμίσεων.
Καταρχάς, τον Αύγουστο του 2019, αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές του Ιουλίου, οι οποίες έφεραν στην κυβέρνηση τη Νέα Δημοκρατία, το υπουργείο Εργασίας πέρασε την κατάργηση του "βάσιμου λόγου απόλυσης" και της "ευθύνης του αναθέτοντος εργολάβου". Αμέσως μετά, και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2019, θεσπίστηκε, μεταξύ πολλών ρυθμίσεων, η δυνατότητα εξαίρεσης επιχειρήσεων από τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις...
η αλλαγή των όρων προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), αλλά και ο νέος "χάρτης" των προστίμων στις επιχειρήσεις που απασχολούν αδήλωτους εργαζομένους.
Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται νομοθετική πρωτοβουλία με την οποία θα θεσπισθεί το "Λευκό Μητρώο" για επιχειρήσεις οι οποίες είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτές θα έχουν ασφαλιστικές, αλλά και φορολογικές ελαφρύνσεις.
Στο μεταξύ, εκκρεμεί η ανανέωση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Στις 31/12/2019 έληξε η παράταση την οποία πέρασε ο κ. Βρούτσης και στις 31/3/2020 λήγει η 3μηνη μετενέργειά της. Έως τέλη Μαρτίου αναμένεται η ανανέωσή της, αφού ξεπερασθεί η κρίση στην εκλογή ηγεσίας στη ΓΣΕΕ.
Παράλληλα, ενδεχομένως εντός του τρέχοντος (α’) εξαμήνου αναμένεται απόφαση του ΣτΕ για τις "τριετίες", μετά από προσφυγή του ΣΕΒ και περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων με την οποία ζητούν να κηρυχθεί παράνομη η εγκύκλιος της τέως υπουργού Εργασίας, κ. Έφης Αχτσιόγλου, που πρόβλεπε αύξηση σχεδόν 11% στον κατώτατο μισθό όσων είχαν κατοχυρώσει επίδομα προϋπηρεσίας το 2012. Αν το ΣτΕ δικαιώσει τον ΣΕΒ, τίθεται ζήτημα ακύρωσης της αύξησης αυτής. Αν το ΣτΕ δεν δικαιώσει τους βιομήχανους, η αύξηση θα παραμείνει. Ειδικά στην περίπτωση που το ΣτΕ κρίνει παράνομη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου, δεν αποκλείεται νομοθετική πρωτοβουλία μετάθεσης των αποφάσεων για τα επιδόματα προϋπηρεσίας στους ίδιους τους κοινωνικούς εταίρους.
Εξάλλου, από τον ερχόμενο μήνα, το υπ. Εργασίας θα πρέπει να
ξεκινήσει τις διεργασίες για τον ανακαθορισμό του κατώτατου μισθού. Ο
νέος κατώτατος μισθός αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τον Ιούλιο του 2020. Η
ΝΔ έχει δεσμευθεί προεκλογικά για αυξήσεις διπλάσιες του ρυθμού
ανάπτυξης και πιο συγκεκριμένα για κατώτατο μισθό (μικτό) 730 ευρώ/μήνα
έως το 2022.
Σύμφωνα με όσα προκύπτει από τη σχετική εξαγγελία, ο κατώτατος μισθός πρέπει να αυξάνεται κατά μέσο όρο 3%-3,5% κάθε χρόνο, αρχής γενομένης από φέτος. Σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις της κυβέρνησης θα παίξει και η αναμενόμενη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας σε σχέση με την αξιολόγηση των συνεπειών της προηγούμενης αύξησης του κατώτατου μισθού.
Έτος πλέριας εφαρμογής ήδη ψηφισμένων διατάξεων αλλά και θέσπισης επιπλέον αλλαγών στο εργασιακό θα είναι το 2020. Το περασμένο εξάμηνο ο υπουργός Εργασίας, κ. Γιάννης Βρούτσης, πέρασε σειρά ρυθμίσεων.
Καταρχάς, τον Αύγουστο του 2019, αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές του Ιουλίου, οι οποίες έφεραν στην κυβέρνηση τη Νέα Δημοκρατία, το υπουργείο Εργασίας πέρασε την κατάργηση του "βάσιμου λόγου απόλυσης" και της "ευθύνης του αναθέτοντος εργολάβου". Αμέσως μετά, και συγκεκριμένα τον Οκτώβριο του 2019, θεσπίστηκε, μεταξύ πολλών ρυθμίσεων, η δυνατότητα εξαίρεσης επιχειρήσεων από τις κλαδικές συλλογικές συμβάσεις...
η αλλαγή των όρων προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), αλλά και ο νέος "χάρτης" των προστίμων στις επιχειρήσεις που απασχολούν αδήλωτους εργαζομένους.
Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται νομοθετική πρωτοβουλία με την οποία θα θεσπισθεί το "Λευκό Μητρώο" για επιχειρήσεις οι οποίες είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Αυτές θα έχουν ασφαλιστικές, αλλά και φορολογικές ελαφρύνσεις.
Στο μεταξύ, εκκρεμεί η ανανέωση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Στις 31/12/2019 έληξε η παράταση την οποία πέρασε ο κ. Βρούτσης και στις 31/3/2020 λήγει η 3μηνη μετενέργειά της. Έως τέλη Μαρτίου αναμένεται η ανανέωσή της, αφού ξεπερασθεί η κρίση στην εκλογή ηγεσίας στη ΓΣΕΕ.
Παράλληλα, ενδεχομένως εντός του τρέχοντος (α’) εξαμήνου αναμένεται απόφαση του ΣτΕ για τις "τριετίες", μετά από προσφυγή του ΣΕΒ και περιφερειακών βιομηχανικών συνδέσμων με την οποία ζητούν να κηρυχθεί παράνομη η εγκύκλιος της τέως υπουργού Εργασίας, κ. Έφης Αχτσιόγλου, που πρόβλεπε αύξηση σχεδόν 11% στον κατώτατο μισθό όσων είχαν κατοχυρώσει επίδομα προϋπηρεσίας το 2012. Αν το ΣτΕ δικαιώσει τον ΣΕΒ, τίθεται ζήτημα ακύρωσης της αύξησης αυτής. Αν το ΣτΕ δεν δικαιώσει τους βιομήχανους, η αύξηση θα παραμείνει. Ειδικά στην περίπτωση που το ΣτΕ κρίνει παράνομη την εγκύκλιο Αχτσιόγλου, δεν αποκλείεται νομοθετική πρωτοβουλία μετάθεσης των αποφάσεων για τα επιδόματα προϋπηρεσίας στους ίδιους τους κοινωνικούς εταίρους.
Σύμφωνα με όσα προκύπτει από τη σχετική εξαγγελία, ο κατώτατος μισθός πρέπει να αυξάνεται κατά μέσο όρο 3%-3,5% κάθε χρόνο, αρχής γενομένης από φέτος. Σημαντικό ρόλο στις αποφάσεις της κυβέρνησης θα παίξει και η αναμενόμενη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας σε σχέση με την αξιολόγηση των συνεπειών της προηγούμενης αύξησης του κατώτατου μισθού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου