Yποχώρησε για δεύτερο κατά σειρά μήνα τον Απρίλιο ο Δείκτης Οικονομικού
Κλίματος στην Ελλάδα , σύμφωνα με την Έρευνα Συγκυρίας του ΙΟΒΕ και
διαμορφώνεται στις 74,2 μονάδες (από 78,4 μονάδες).
Η νέα πτώση εκπορεύεται από την επιδείνωση του κλίματος κυρίως σε Βιομηχανία και Λιανικό
Εμπόριο, ενώ και στην πλευρά της ζήτησης σημειώνεται πτώση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ουσιαστικά βρίσκεται στα περυσινά επίπεδα, γεγονός που υποδηλώνει ότι ένα χρόνο μετά την προσφυγή στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης, οι προσδοκίες επιχειρήσεων και καταναλωτών δεν έχουν βελτιωθεί.
Δεν έχουν διαμορφωθεί δηλαδή συνθήκες σταθεροποίησης της οικονομίας, καθώς η αβεβαιότητα για πλήθος παραμέτρων της οικονομικής πολιτικής εμμένει. Διστακτικότητα και αδράνεια χαρακτηρίζει το οικονομικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα αφενός οι επιχειρηματικές προσδοκίες να είναι φτωχές, αφετέρου οι περισσότεροι καταναλωτές να δυσπιστούν απέναντι στη δυνατότητα ανάκαμψης της οικονομίας. Αναλυτικότερα:
- Στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής περιορίζονται, με το σχετικό δείκτη να είναι πλέον αρνητικός, ενώ έντονη είναι η πτώση που καταγράφεται και στις ήδη πολύ αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών. Τέλος, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα αυξάνονται, υποδηλώνοντας διόγκωση.
- Στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών περιορίζονται τον Απρίλιο, ενώ οι αντίστοιχες για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης επιδεινώνονται οριακά, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της να παραμένουν αμετάβλητες.
- Στο Λιανικό Εμπόριο, σημαντική πτώση καταγράφουν οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, η οποία είναι ακόμη βαθύτερη στις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο. Τέλος, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα κινούνται προς τα πάνω, υποδηλώνοντας χαμηλότερη ρευστοποίηση.
- Στις Κατασκευές, οι εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων βελτιώνονται για δεύτερο μήνα, εξέλιξη που όμως αντισταθμίζεται από την πτώση στις προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα, οι οποίες καταγράφουν τον Απρίλιο ιστορικά χαμηλό ρεκόρ.
- Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, όλοι οι επιμέρους δείκτες καταγράφουν επιδείνωση: οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση περιορίζονται κατά 3 μονάδες, ενώ εντονότερη είναι η πτώση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας και στην πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο. Τέλος, οι ήδη έντονα δυσμενείς προβλέψεις για την ανεργία στο επόμενο 12-μηνο κινούνται οριακά ανοδικά, με το φόβο της ανεργίας να διατηρείται έντονος στους περισσότερους καταναλωτές.Ειδικότερα:
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μετά από ένα τρίμηνο ανοδικής πορείας, υποχωρεί τον Απρίλιο και διαμορφώνεται στις -70 μονάδες (από -66,2 μονάδες). Οι προσδοκίες των καταναλωτών, έναν χρόνο μετά την προσφυγή στο μηχανισμό στήριξης έχουν επιδεινωθεί, καθώς η αβεβαιότητα για παραμέτρους της οικονομικής πολιτικής που αγγίζουν την καθημερινότητά τους εμμένει και χαρακτηρίζει το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Αποτέλεσμα είναι η ευρεία πλειονότητα των καταναλωτών να δυσπιστεί απέναντι στη δυνατότητα ανάκαμψης της οικονομίας.
Οι Έλληνες καταναλωτές διατηρούν σταθερά, για περισσότερο από έναν χρόνο πλέον, την πρωτιά της απαισιοδοξίας, ενώ ακολουθούν, με διαφορά όμως άνω των 25 μονάδων, η Ρουμανία και η Πορτογαλία. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες περιορίζονται οριακά στην ΕΕ και την Ευρωζώνη και διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -13,9 και -11,6 μονάδες, ενώ από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, επτά (Δανία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) παρουσιάζουν τον Μάρτιο θετικούς δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αναλυτικότερα:
Δυσμενέστερες οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες υποχωρούν κατά 3,5 μονάδες τον Απρίλιο και ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις -58,4 μονάδες, στη χειρότερη επίδοση του τελευταίου τριμήνου. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά αυξάνεται στο 77% (από 69%), ενώ μειώνεται στο 5% (από 7%) το ποσοστό εκείνων που αναμένουν ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης περιορίζονται στις –8,8 και -7,3 μονάδες.
Επιδείνωση των προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο επιδεινώνονται επίσης τον Απρίλιο, μετά από ένα τρίμηνο ήπιας βελτίωσης και διαμορφώνονται στις -71,6 μονάδες (από -65). Τέσσερις στους πέντε καταναλωτές προβλέπουν μικρή ή μεγάλη επιδείνωση, ενώ το ποσοστό εκείνων που αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση περιορίζεται στο 6% (από 8%). Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη επιδεινώνονται σημαντικά, στις -17,8 και -14,4 μονάδες αντίστοιχα.
Περαιτέρω υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση
Πτώση για δεύτερο κατά σειρά μήνα καταγράφεται στην πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -64,7 μονάδες (από -60,2), στη δυσμενέστερη επίδοση του τελευταίου τετραμήνου. Οι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 68% (από 62%) δεν θεωρούν καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% το τελευταίο δίμηνο (από 18%) τη θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη περιορίζονται οριακά, στις -6,2 και -8,1 μονάδες αντίστοιχα.
Κλιμακώνεται η ανασφάλεια για την ανεργία
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες βαίνουν ελαφρώς δυσμενέστερες τον Απρίλιο, με το σχετικό δείκτη να κινείται στις +85,2 μονάδες. Το συντριπτικό 93% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή αύξηση της ανεργίας εντός 12μήνου, όταν οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη υποχωρούν εκ νέου, στις +22,9 και +16,6 μονάδες.
Οριακή άνοδος της πρόθεσης για μείζονες αγορές
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) καταγράφει οριακή άνοδο για τρίτο διαδοχικό μήνα, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -63,5 μονάδες (από -64,8). Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που προβλέπει ότι θα προβεί σε λίγο ή πολύ περισσότερες δαπάνες το επόμενο διάστημα διπλασιάζεται στο 8%, με την πλειονότητα (60%) να δηλώνει και πάλι ότι οι σχετικές δαπάνες του θα είναι πολύ λιγότερες. Σε ΕΕ και Ευρωζώνη, οι σχετικοί αρνητικοί δείκτες διευρύνονται και πάλι, οριακά, στις -25,5 μονάδες αμφότεροι.
Μικρή ενίσχυση των πληθωριστικών προσδοκιών
Οι πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών κινούνται ελαφρώς ανοδικά τον Απρίλιο, με το σχετικό δείκτη προβλέψεων των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να κινείται στις 35,5 μονάδες, στην υψηλότερη τιμή του εξαμήνου. Τρεις στους πέντε καταναλωτές αναμένουν άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό, ενώ το 18% (από 15%) προσδοκά σταθερότητα. Στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες διαμορφώνονται πλησίον του ελληνικού, στις +31,9 και +30,7 μονάδες αντίστοιχα.
Τρεις στους πέντε καταναλωτές δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα»
Σχετικά με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Απρίλιο, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που αναφέρει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του κυμαίνεται στο 18-19% το τελευταίο δίμηνο, ενώ τρεις στους πέντε καταναλωτές αναφέρουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα». Όσοι δηλώνουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους παραμένουν στο 8% για τρίτο μήνα, ενώ όσοι αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί επίσης δεν μεταβάλλονται από το 14%.
Απο:newscode
Η νέα πτώση εκπορεύεται από την επιδείνωση του κλίματος κυρίως σε Βιομηχανία και Λιανικό
Εμπόριο, ενώ και στην πλευρά της ζήτησης σημειώνεται πτώση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη. Ο δείκτης οικονομικού κλίματος ουσιαστικά βρίσκεται στα περυσινά επίπεδα, γεγονός που υποδηλώνει ότι ένα χρόνο μετά την προσφυγή στον ευρωπαϊκό μηχανισμό στήριξης, οι προσδοκίες επιχειρήσεων και καταναλωτών δεν έχουν βελτιωθεί.
Δεν έχουν διαμορφωθεί δηλαδή συνθήκες σταθεροποίησης της οικονομίας, καθώς η αβεβαιότητα για πλήθος παραμέτρων της οικονομικής πολιτικής εμμένει. Διστακτικότητα και αδράνεια χαρακτηρίζει το οικονομικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα αφενός οι επιχειρηματικές προσδοκίες να είναι φτωχές, αφετέρου οι περισσότεροι καταναλωτές να δυσπιστούν απέναντι στη δυνατότητα ανάκαμψης της οικονομίας. Αναλυτικότερα:
- Στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής περιορίζονται, με το σχετικό δείκτη να είναι πλέον αρνητικός, ενώ έντονη είναι η πτώση που καταγράφεται και στις ήδη πολύ αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών. Τέλος, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα αυξάνονται, υποδηλώνοντας διόγκωση.
- Στις Υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών περιορίζονται τον Απρίλιο, ενώ οι αντίστοιχες για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης επιδεινώνονται οριακά, με τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της να παραμένουν αμετάβλητες.
- Στο Λιανικό Εμπόριο, σημαντική πτώση καταγράφουν οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, η οποία είναι ακόμη βαθύτερη στις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο. Τέλος, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα κινούνται προς τα πάνω, υποδηλώνοντας χαμηλότερη ρευστοποίηση.
- Στις Κατασκευές, οι εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων βελτιώνονται για δεύτερο μήνα, εξέλιξη που όμως αντισταθμίζεται από την πτώση στις προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα, οι οποίες καταγράφουν τον Απρίλιο ιστορικά χαμηλό ρεκόρ.
- Στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, όλοι οι επιμέρους δείκτες καταγράφουν επιδείνωση: οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση περιορίζονται κατά 3 μονάδες, ενώ εντονότερη είναι η πτώση στις προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας και στην πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο. Τέλος, οι ήδη έντονα δυσμενείς προβλέψεις για την ανεργία στο επόμενο 12-μηνο κινούνται οριακά ανοδικά, με το φόβο της ανεργίας να διατηρείται έντονος στους περισσότερους καταναλωτές.Ειδικότερα:
Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μετά από ένα τρίμηνο ανοδικής πορείας, υποχωρεί τον Απρίλιο και διαμορφώνεται στις -70 μονάδες (από -66,2 μονάδες). Οι προσδοκίες των καταναλωτών, έναν χρόνο μετά την προσφυγή στο μηχανισμό στήριξης έχουν επιδεινωθεί, καθώς η αβεβαιότητα για παραμέτρους της οικονομικής πολιτικής που αγγίζουν την καθημερινότητά τους εμμένει και χαρακτηρίζει το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Αποτέλεσμα είναι η ευρεία πλειονότητα των καταναλωτών να δυσπιστεί απέναντι στη δυνατότητα ανάκαμψης της οικονομίας.
Οι Έλληνες καταναλωτές διατηρούν σταθερά, για περισσότερο από έναν χρόνο πλέον, την πρωτιά της απαισιοδοξίας, ενώ ακολουθούν, με διαφορά όμως άνω των 25 μονάδων, η Ρουμανία και η Πορτογαλία. Οι μέσοι ευρωπαϊκοί δείκτες περιορίζονται οριακά στην ΕΕ και την Ευρωζώνη και διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -13,9 και -11,6 μονάδες, ενώ από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, επτά (Δανία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία) παρουσιάζουν τον Μάρτιο θετικούς δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης. Αναλυτικότερα:
Δυσμενέστερες οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες υποχωρούν κατά 3,5 μονάδες τον Απρίλιο και ο σχετικός δείκτης διαμορφώνεται στις -58,4 μονάδες, στη χειρότερη επίδοση του τελευταίου τριμήνου. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά αυξάνεται στο 77% (από 69%), ενώ μειώνεται στο 5% (από 7%) το ποσοστό εκείνων που αναμένουν ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης περιορίζονται στις –8,8 και -7,3 μονάδες.
Επιδείνωση των προβλέψεων για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο επιδεινώνονται επίσης τον Απρίλιο, μετά από ένα τρίμηνο ήπιας βελτίωσης και διαμορφώνονται στις -71,6 μονάδες (από -65). Τέσσερις στους πέντε καταναλωτές προβλέπουν μικρή ή μεγάλη επιδείνωση, ενώ το ποσοστό εκείνων που αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση περιορίζεται στο 6% (από 8%). Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη επιδεινώνονται σημαντικά, στις -17,8 και -14,4 μονάδες αντίστοιχα.
Περαιτέρω υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση
Πτώση για δεύτερο κατά σειρά μήνα καταγράφεται στην πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -64,7 μονάδες (από -60,2), στη δυσμενέστερη επίδοση του τελευταίου τετραμήνου. Οι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 68% (από 62%) δεν θεωρούν καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 16% το τελευταίο δίμηνο (από 18%) τη θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη περιορίζονται οριακά, στις -6,2 και -8,1 μονάδες αντίστοιχα.
Κλιμακώνεται η ανασφάλεια για την ανεργία
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες βαίνουν ελαφρώς δυσμενέστερες τον Απρίλιο, με το σχετικό δείκτη να κινείται στις +85,2 μονάδες. Το συντριπτικό 93% των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή αύξηση της ανεργίας εντός 12μήνου, όταν οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη υποχωρούν εκ νέου, στις +22,9 και +16,6 μονάδες.
Οριακή άνοδος της πρόθεσης για μείζονες αγορές
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) καταγράφει οριακή άνοδο για τρίτο διαδοχικό μήνα, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις -63,5 μονάδες (από -64,8). Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που προβλέπει ότι θα προβεί σε λίγο ή πολύ περισσότερες δαπάνες το επόμενο διάστημα διπλασιάζεται στο 8%, με την πλειονότητα (60%) να δηλώνει και πάλι ότι οι σχετικές δαπάνες του θα είναι πολύ λιγότερες. Σε ΕΕ και Ευρωζώνη, οι σχετικοί αρνητικοί δείκτες διευρύνονται και πάλι, οριακά, στις -25,5 μονάδες αμφότεροι.
Μικρή ενίσχυση των πληθωριστικών προσδοκιών
Οι πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών κινούνται ελαφρώς ανοδικά τον Απρίλιο, με το σχετικό δείκτη προβλέψεων των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να κινείται στις 35,5 μονάδες, στην υψηλότερη τιμή του εξαμήνου. Τρεις στους πέντε καταναλωτές αναμένουν άνοδο τιμών με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό, ενώ το 18% (από 15%) προσδοκά σταθερότητα. Στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες διαμορφώνονται πλησίον του ελληνικού, στις +31,9 και +30,7 μονάδες αντίστοιχα.
Τρεις στους πέντε καταναλωτές δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα»
Σχετικά με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Απρίλιο, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που αναφέρει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του κυμαίνεται στο 18-19% το τελευταίο δίμηνο, ενώ τρεις στους πέντε καταναλωτές αναφέρουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα». Όσοι δηλώνουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους παραμένουν στο 8% για τρίτο μήνα, ενώ όσοι αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί επίσης δεν μεταβάλλονται από το 14%.
Απο:newscode
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου